krydsfinerplader hvad vej

Hej.

Skal have smidt krydsafiner plader på taget, så bare lige fo rat værre 110% sikker. hvad vej skal pladerne vende, det er 15mm med fer & not selvfølgelig.

Mener selv de skal ligge lodret på taget, forsøgt symboliseret med A og ikke Vandret forsøgt symboliseret med B.

hvad siger i. ?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De skal ligge langs med taget, så alle ende samlinger samles over et spær, husk at forskyde samlingerne, så du ikke får alle over et spær.  på din tegning ser det ud til du samler dem i fri luft, uden spær som underlag.. - det går ikke.

Not og fer går altså parellel med rygningen og tagrenden og skal så holde sammen på pladerne mellem spærene.


Altså må det være B på din tegning.. !!!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Så de skal ligges som B, tegningen er en hurtig skitse så tag jer ikke af hvor der ligger spær osv.

Så den længste side af pladen, ligger mod tagryggen ?
Skrevet af tagdækkerclaus på 04 jul 2010 08:24
Hmmm Lopus hvorfor er det lige man ikke må lave flyve samlinger???


Hvis du er tagdækker, hvorfor spøger du så om det  

Det giver vel sig selv, at pladerne ikke kan holde hvis du støder 2 ender uden not og fer sammen uden underlag... ???  Derfor samles de over spær !!

Jeg forstår ikke hva du mener !!  har du en anden mening vil jeg meget gerne høre den.

Vi skal jo helst vejlede Melander rigtig

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
hvis du støder 2 ender uden not og fer sammen uden underlag... ??? Derfor samles de over spær !!

Pladerne er selvfølgelig med Fer & not.

Men de skal bare smides op vandret med tagryggen så ?
Fornemt, jeg takker Alle for svar :-)

Fortsat god søndag.
selvfølgelig skal krydsfiner samles over spær. Hvis det giver for stort spild kan man med fordel lægte taget så pladerne bliver samlet over lægterne. Hvis taget lægtes har det yderligere din fordel at pladerne bliver godt ventileret, så den løsning kan sagtens betale sig.

Hvis der er tale om underlag til undertag er det korrekt at pladerne ikke behøves at bliver samlet over spær - så kan en lægte i endestød være fint så der er noget at sømme i. Men hvis der er tale om et egentlig tagpap tag er det i min verden noget sjusk ikke at samle endestøddende korrekt
Skrevet af boso på 04 jul 2010 19:03
selvfølgelig skal krydsfiner samles over spær. Hvis det giver for stort spild kan man med fordel lægte taget så pladerne bliver samlet over lægterne. Hvis taget lægtes har det yderligere din fordel at pladerne bliver godt ventileret, så den løsning kan sagtens betale sig.

Hvis der er tale om underlag til undertag er det korrekt at pladerne ikke behøves at bliver samlet over spær - så kan en lægte i endestød være fint så der er noget at sømme i. Men hvis der er tale om et egentlig tagpap tag er det i min verden noget sjusk ikke at samle endestøddende korrekt

Helt enig ! Er det i øvrigt nok med 15mm ? Syntes altid man ser tømmerne bruger 18mm og da jeg skulle lave det hjemme ved mig selv, blev det 21mm !

Til en "lille" garage er det nok heller ikke det helt vilde spild, ved at samle dem over spær.

Men smart måde at ventilere på tværs at huset med lægterne, giver også plads til lidt ekstra isolering (nok ligemeget når det nu er en garage)
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis