Kap/gering og bordsav..

I forbindelse med efterisoleringsprojekt skal jeg købe et par stykker værktøj, bl.a. en kap/geringsav - helst med mulighed for skift til bordrundsav, da jeg ud over at skulle afkorte også gerne vil kunne skære plader og flække brædder.

Det er sikkert begrænset i hvilket omfang maskinen vil blive brugt efter projektet er udført, så det behøver ikke være pro kvalitet, men ønsker heller ikke et stykke værktøj med indbygget slør og slinger.

Jeg har kigget lidt på Makitas LF1000, men kan ikke helt finde ud af om 5000 kr. er for meget eller acceptabelt i forhold til projektet? Måske har andre mærker bedre/billigere kvaliteter?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Onkel Harald har faktisk en combi sav som du efterlyser til en helt anden pris. Jeg har erfaring for at bruger man værktøjet med måde, ikke knokler det, kan det sagtens holde til eks. dit projekt !
Gå ind på www.harald-nyborg.dk  og søg på nr. 3862 Den er at se i den nyeste folder der er udsendt. Prisen er omkring de 800,00 kr.

V.h.  Håndværkeren
Ok, kvaliteten på land og alting er i orden, ikke noget slør eller noget?

Jeg synes tit at der kan være lidt blikkvalitet over de billige.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Min erfaring siger mig at en kap gerrings sav og bordrundsav er noget skrammel når det er sammenbygget. ikke god til nogle af delene.
Jeg ville hellere have en kap gerrings sav til 2500kr og en bordrundsav til det samme end et sammenbygget monstrum til 5000kr

Jacob
Jacob ! det er faktisk efterhånden helt almindeligt at bygge pladserne  har sådan nogle combisave stående, naturligvis i en mere proff. kvalitet. Men som spørgeren er inde på, så vil den bare stå og samler støv når byggeriet er færdigt. Så er der ligesom ingen grund til at fise ud og bruge en masse penge
Jeg testede 3 forskellige modeller da jeg skulle købe. Bosch, Makita og dewalt.
kap saven er ok til stolper og lægter. Den duer ikke til kabel kanaler som er et must for mig og er heller ikke god til brede brædder.
Bordsaven er høj og klodsset. den mangler indstillings muligheder. Dog syntes jeg det største problem er de begrænsninger som størrelsen giver. Bevares den er fin til at flægge et bræt. men det er også det.
Jeg syntes en rundsav/dyksav og en førings skinne og en billig kap/gerrings saver langt det bedste valg istedet for en combisav.

Jacob
Annonce
Jeg har selv haft en Makita flipper men den solgte jeg kort tid efter. Netop fordi den ikke var super til nogen af delene (kap / gerring / bordrundsav). 

Lige præcis bord rundsav delen er med meget begrænsede muligheder i det bordet kun er 40 - 50 cm i bredde. Dvs når du skal have skåret plader op, er der ikke meget de kan støtte på (med mindre du laver et bord uden om de kan glide på) og så bukker de og du får ikke et pænt snit.

Desuden lyder det som om du ikke skal bruge det efterfølgende så har du overvejet at leje det proffesionelle maskiner i stedet? Har set på nettet at det kan gøres for 110 kr. pr. døgn pr. maskine. Måske en ide.

Men som sagt. Så blev jeg aldrig glad for min flipper, så hellere have en af hver

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Det er godt at høre erfaringer, jeg var nok bange for at det kunne være noget L*** derfor tænkte jeg 5K til en Makita da ville være en ok investering. Nå, men jeg blev klogere.
Så er det nok bedre, som I siger, at købe en af hver. At leje er nok ikke en mulighed, da jeg er verdens langsommeste LDSer.

Det er ikke sådan at udstyret vil stå ubrugt hen efter projektet, og det må gerne være lidt præcist, da jeg udover at skære planker og lægter også skal bygge nye vinduer, som trods alt kræver lidt mere præcision.

Min salig fader havde en genial kombimaskine med rundsav, båndsav, drejebænk, slibebånd og slibeskive, hvad den ikke har spyttet ud af møbler, bygningsdele og nips er ikke til at sige. Den var stort set i støbegods med gul-grøn metallic finish, det var sager!

Nu er det ikke sådan noget jeg ønsker, men bare en pålidelig og præcis bordrundsav, evt. med fornuftig mulighed for at påbygge større bord. Jeg ved ikke hvor det er pengene hovedsagligt skal lægges, om man kan gå lidt på kompromis med een af maskinerne, eller om man skal vægte dem ens?


mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Du kan se på om denne er noget for dig. http://www.axminster.co.uk/jet-jet-jts-315-s-site-saw-bench-prod32026/
kap gerrings save er så ofte på tilbud at de ikke kan levere en billigt nok lige nu. men ellers køb en i harald h hvis du kan leve med at den ikke kører så godt som en mærkevare.

Jacob

Det virker ikke som de shipper lige præcis den sav udenfor UK. Men ellers ser den ret god ud, kan man stille skæredybden på sådan en sav?

Det kan godt være at det er k/g saven der kan være den billige, det bliver den der skal gøre det grove..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis