20mm stang test

Det var utroligt.

Den giver sig 0,05mm på så kort et stykke når jeg presser ned. Den må give sig lige så meget når man trækker op i stangen. Jeg har presset med ca 35kg.
 Dvs hvis man bygger alle 3 akser af sådan en ikke understøttet stang få man mindst 0,3mm tollerance + alle andre samlinger osv.

http://www.youtube.com/watch?v=gzaEyHLcDn8

Mvh Adam
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
prøv lige at placer den magnet på bordet og ikke på den stang du forsøger at måle på....
Jeg kan ikke lige gennemskue den opstilling.... med tror ikke du får det rigtige resultat?
Prøv også at skifte dine træstykker ud med noget metal



Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

hvis du kan finde databladet på de stænger du har kan du sikkert også se hvor meget nedbøjning de har ved en given last. Husk lige at hvis du har 2 stænger på aksen så skal din last skal deles med 2 for at få det rigtige resultat :o)




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Og samtidig er det ikke et tryk på et punkt men på to da du jo har to vogne/lejer på hver aksel.
Ja, det var bare sådan en hurtig ikke helt gennemtænkt test, bare for at prøve hvor stiv stangen er. Jeg har målt på selve stangen - ligesom at holde hver ende i hver hånd og og trykke med knæet på midten og se om den giver sig.
Jeg kunne bare godt tænke mig at finde ud af hvor meget værktøjet bliver belastet under fræsning så det er nemmere at forestille sig hvor meget det påvirker stængerne og hvor stærk maskinen skal bygges.

Mvh Adam

Det du forsøger at prøve dig frem til er relativt nemt at beregne, men rimelig irelevant for en hobbymaskine hvor du bare kan tage et overløb mere, en sletspån. Det kritiske kan nok gå hen at blive resonans, der med højere sandsynlighed vil opstå når maskinen ikke er stiv.
Der burde findes en "beam deflection calculator" et sted på nettet, for dem der ikke lige behersker håndberegningerne, fx: http://www.aps.anl.gov/APS_Engineering_Support_Division/Mechanical_Operations_and_Maintenance/Calculators/ElasticBeam2.html

Peace through superior firepower.

Annonce
Da der fræses med relativ små fræsere 3-4 mm så tror jeg at fræseren knækker før stangen bugger.
En anden ting man måske lige skal tænke over er at hvis de emner man laver f.eks kun er 200mm ift. at aksen måske er 1000mm
Så er det mere relevant at se på nedbøjningen på de 200mm og ikke på de 1000mm (bare en tanke...)


Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

j håndstad: uanset hvor lille en belastning du påfører, vil det resultere i en form for udbøjning, spørgsmålet er bare om du kan acceptere den.

DLG: Jeg gik væk fra ustøttede vanger pga resonans, men på min læreplads havde vi et par gamle stangautomater med cylindriske vanger, kun understøttet i enderne. Det virker selvfølgelig hvis man bare overdimensionerer tilstrækkeligt, og i dette tilfælde var vandringen meget lille. Men selve udbøjningen er ikke interessant, for det er et statisk tilfælde, hvor virkeligheden er dynamisk. Dvs. udbøjningen får stangen til at virke som en fjeder, der så vil stå og vibrere.
Små dimensioner + store udhæng = nogo.

Peace through superior firepower.

man kan reducere resonancen betydeligt ved at køre med gode lejre og ved at f.eks y og z aksen til alle tider er tungere end den last der vil virke modsat, dermed er der også kun udbøjning den ene vej... Spørgsmålet er så som Thygesen skriver om man kan acceptere den?
ved ikke rigtig hvordan jeg ellers kan forklare det? ...
Resonansen vil altid være der, tricket er bare at få det til at ligger der hvor man ikke skal bruge maskinen :o)



Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

det var en hurlumhej test du har lavet for at se hvor meget stangen bøjer
med magnet på stangen og et par træ klodser.
har du målt hvor lang stangen var.!
og stangen er den sikkert en man har inden for rækkevide fra rodekassen.?
en god opstilling er to prismer i stål. og måle uret i midten af stangen.
og magneten på bordet.
du kan prøve at spænde stangen op i vandret stilling skruestikken og sætte
magnetten på "ambolten" på skruestikken og "målepinden" fra måle uret
100 mm. fra kæbbekanten med urskiven opad.! og målepinden i vandret stilling.
hvis magnetstanderens arm er for kort.
kan man stille magnet på bordet hvis den er tung nok.!
du kan sublere med stålplade med et par skruetvinger
der kan du måle udbøjning af stangen.!

men jeg prøvet med lidt måleleg med måleure. (micrometer ur)
som de heder.?

en opstilling jeg har brugt på drejebænk med udborestål.
er at placer magneten på slæden op måle på skaftet
 eller lige bag platten.!af udborestålet
i stålholderen.
og se hvor meget udbøjning der kræves under belastning.
afhengige af hvor meget spån der tages.!
det er faktisk ret sjovt at se hvor meget viseren giver udslag.
under belastning.!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis