Peugoet 406 fra 1996 ,2.0 tandrem skift.

Er der nogen som har skiftet tandrem på en sådan bil.
skal man tage bolten fra remskiven til krumtap eller man kan
uden besvær ,montere den nye rem på .
Ellers noget man skal være opmærksom på?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ved ikke lige hvor meget der skal skilles af på den model
men en ting er sikkert , hvis du ikke er 100% sikker på det du laver , så hold dig fra tandremmen , det koster hurtigt et par ventiler hvis den står et par tænder skævt
om man skal løsne det med eller mod urets retning: Den skal løsnes mod urets retning, når du kigger lige ind på den..

Hvis remhjulet til de andre remme kan tages af, er det nok at gøre det.. kan de IKKE det. Så skal du have tandhjulet på krumtappen afmonteret

- Peeterj

 

krumtapsremskiven skal afmonteres og du skal også skifte medløberhjul og vandpumpe når du skifter tandremmen

Peugeot har et måleværktøj man spænder remmen efter.
Man kan hos Biltema købe noget tilsvarende

Når du skal spænde den nye rem (den må hverken være for slap eller stram),kan du hvis du har det i fingerne mærke hvor stram den gamle er og spænde den nye tilsvarrende.
Krumtapbolte kan jeg ikke løsne,det er heller ikke som meget plads,til at se hvad man laver,når man skal tage den gamle rem af og sætte den nye på .Motoren en 16V ,har 2 knastaksler
Prøv at spørge her, der er en, der har fået god hjælp til tandremsskift på en 1,8:

http://psaforum.dk/psa/phpBB2/index.php

Meget fin vejledning på psaforum ,men det løser ikke problemet med bolten,som er limet med loctite.
Du skal bruge en kraftig luftnøgle (noget kraftigere end den fra Harald Nyborg)
Måske er det en god ide at købe en Haynes rep.bog evt. her www.birgersbilligebilboeger.dk
I Haynes bøgerne findes der ofte gode og alternative måder at gøre tingene på uden special væektøj.

Meget alternativ BMW metode til bolten (ikke Haynes godkendt) og det må absolut være på eget ansvar at bruge den!!!!
Her bruger man starteren til løsne bolten.
Afmonter alle tændrør (eller gør noget så motoren ikke starter)
Sæt en topnøgle evt en stjerne-gaffel af god kvalitet fast på bolten, nøglen forlænges evt. med et rør, som spændes fast ved trækakslen eller til en vange -herefter drejes start nøglen,men kun så starteren kører et par sekunder -så skulle bolten være løs.
Hej Vile.
Tak for din venlighed med at skrive om emnet.
Hej Arne-gtx.mange tak for dit fine svar,jeg havde hørt om metoden,men turde ikke at gøre det pga ,at jeg var alene,det er meget bedre hvis man er 2 om det.Det er rigtigt du siger ,man skal have en kraftig luftnøgle ,jeg har en lille en fra silvan (hobby)som ikke kunne klare opgaven,tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis