Sprinter - abs slår til når jeg bremser

Jeg har lige renoveret mit bagtøj på min Mercedes Sprinter 216 CDI (2000).

For at få bagtøjet ud er man nødt til at klippe ledningerne til sensorne til ABS (og hastighed?) da sensorne ikke lige kan demonteres uden skade. Jeg har loddet det sammen igen og lukket det med krympeflex osv.

Da jeg havde bagakslerne ude og lejerne af'e for at skifte ankerplader, rengjorde jeg samtidig omkring "knastskiven" - der hvor sensoren måler - så der ikke var urent og/eller rust.

Bremserne er også blevet renoveret da den havde hængt i håndbremsen (håndbremse=tromlebremse - "driftbremse"=skivebremse). Jeg kan dog se nu, at mindst den ene skive er lidt skæv efter at ha' været varmen så meget op af den hængende håndbremse.

Men nu er det hele samlet igen og der ser umiddelbart ud til at fungere fint. DOG...

Når jeg bare lige sætter igang og triller ca. 10-15 km/t kan jeg se at speedometer ind imellem "falder ud" - dvs går på nul og går op igen...

OG! Når jeg bremser kan jeg mærke ABS'en slår til lige til sidst før den står stille. Jeg har haft det med den før og det fik en mekaniker til at forsvinde. Ved dog ikke hvordan...

Nogle gode fif her???'


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er uden tvivl noget med en ABS sensor / ABS ring, der brokker sig. Hvis du ikke har flyttet på selve sensoren er det nok ikke afstanden den er gal med, men da speedometeret hopper, tyder det på at der er en ABS ring der ikke kører helt lige eller er revnet eller lignende.

Lyser din ABS lampe? Hvis den gør det kan det godt være at du har loddet ABS ledningerne forkert sammen, men det burde ikke have nogen direkte indflydelse på dit speedometer og aktiveringen af ABS'en..

Så tjek afstand mellem ABS senser og ABS ring, tjek ringen ikke er beskadiget, revnerne kan være virkelig svære at se nogle gange, tjek det kører lige og godt.. Er ret sikker på det er der fejlen ligger et sted

 

Selve ringen indgår som en fast del af aksel. Den kan ikke justeres. Jeg har renset det så der ikke ligger rust og andet inde i hullerne.

ABS lampe lyser ikke. Det gjorde den godt nok lige til at starte med, men ikke længere efter at batteri har været demonteret.

Men jeg må jo lige forsøge mig lidt igen med at sikre sensor og ring sidder perfekt i forhold til hinanden...

Er der mon nogen der ved om speedometer kører på ABS sensor på baghjul? Hvis speedometer evt. kører på forhjul er det måske der jeg skal lede efter fejlen. Men det kan jeg jo for så vidt rimelig nemt selv teste ved at klodse bilen op på bagenden, starte den og sætte den i gear. Så kan jeg jo se om speedometer bevæger sig...


 

Ja, den metode der, kan du da hurtigt konstatere om det er der den får hastighedssignal fra. Men jeg vil æde min gamle hat på at det er der den får det fra, da det er den aksel den trækker på Ellers prøv og tag stikkene af i begge sider og så kan du se om speedometeret viser noget.. Ja, fejlen kan også sagtens skyldes noget i forenden.. Men da du lige har haft bagenden skildt ad, og fejlen er kommet efter det, er det højst sandsynligt der fejler er... Dog, stadig ikke helt sikkert - Peeterj

 

Hmmm.. Har nu gjort 2 observationer der kan være årsag:

1. Dårlig "knastskive" (den ring med huller hele vejen rundt)
Da jeg adskilte det forsøgte jeg at lirke sensor løs ved at fjerne det løse rust osv. Da det ikke lige er til at se hvordan det er samlet og jeg gerne ville undgå at klippe ledninger til sensorer (der er støbt samling), har jeg forsøgt at lirke/vrikke den venstre sensor fri med uden held. Jeg havde bl.a. en skruetrækker mellem knastskive og sensor - dog uden at bruge vold. Jeg kan se at den ene knast ligger en lille smule længere væk fra sensor end de øvrige (ca. ½mm). Synes dog det virker utroligt hvis sensor er så følsom...

2. Skæv bremseskive
Ved prøvekørsel bemærker jeg at den højre bremseskive ser ud til at være skæv (sikkert som resultat af at den har hængt i håndbremsen). Jeg kan både mærke, høre og se det på skiven når jeg bremser helt forsigtigt ved meget lav fart. Kaliber er ophængt på bagtøj, men skive naturligvis på aksel. Har renset kaliber osv. så alt er gangbar. Ved ikke om bremsen kan vride aksel så meget at knastskive kommer for langt væk fra sensor, men igen - så skulle det virkelig være følsomt... Skal lige ha' undersøgt om det remt faktisk er akslen der er skæv (flangen) eller det bare er skive. Det er sikkert bare skiven og den skal jo bare skiftes så...

//Jens


 

Svar til 1:

Det kan rent faktisk godt være at den ½ mm gør at lampen kommer til at lyse.

Svar til 2:

At skiven er blevet skæv er helt sikkert på grund af at håndbremsen har sat fast. Men skiven kan næsten umuligt være så skæv at den "vrikker" med abs ringen. Jeg tror du skal holde dig det det du fandt ud af i nr 1. Der tror jeg løsningen er

 

Annonce
Det kan også være at det nye bagtøj ikke har samme gearing som det du tog af og så har du problemet.. Måske Mercedes kan fixe det med deres computer..
Vi har haft samme problem, og løsningen blev en lampe med lys indtil den var udkørt og skrottet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har ikke skiftet bagtøjet... Har blot renoveret det...

Må se hvad jeg kan gøre ved justeringen...

Men ABS lampen lyser ikke.. ABS slår bare til den sidste 1meter når man bremser...

 


 

Kun med tom vogn, eller gør den det også når du har læs på?
Vognen er ikke helt tom, men omvendt er der ikke noget særligt læs i den - kun lidt værktøj og hvad der nu ellers ligger på hylden...

Jeg har jo haft demonteret armen til ALB-ventilen (hedder det mon stadig ALB ventil?)... Kan det være en justering af den og hvordan justerer jeg den? Den er monteret som den sad forinden...


 

det er en klassisk fejl på på sprintere(den forige model, mener den heder 903) at den knorer i bremsepedalen under nedbremsning lige inden at den stopper helt. 8 ud af 10 gange er det fordi afstanden fra føleren hen til polhjulet er for stor. Har du skiftet baghjulslejer nu du havde akslerne ude? så kan afstanden godt ændres.

held og lykke.

mvh søren

Søren Hansen

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis