Fibergipsplader (fermacell) - Tømrer og maler erfaringer søges

Hej Jeg søger lidt viden omkring montering samt valg af hvilke plader der er bedst osv. osv.
 
Pladerne bliver monteret på 2x6" regelskelet med 2x2" vandret forskalling. Pladerne monteres lodret i bygningens fulde højde. 2x2" forskalling for hver 30cm. Kun 1 lag plader. Der er 60cm mellem reglarne i skelettet, dog 30cm i vådrum.

Men hvilke plader vælger jeg for hurtigste, billigste og bedste resultat? 12,5mm til alle rum pånær bad hvor der skal bruges 15mm - eller hvad tykkelser anbefaler i? Hvilke bredder anbefales 600, 1200 eller?
 
http://www.fermacell.dk/html/den/dk/fermacell_produkter.php?language_id=13&countries_id=13&area_code=3&product_id=210&sub_detail_type_id=25&dyn_section=sub_detail
Vælger jeg plader uden spartelkant, og så "bare" støder/limer dem sammen med klæbefuge. Eller vælger jeg dem med spartelkant, og gør som med "alm." gips. Hvad med udvendige hjørner ved bla. vinduer osv., monterer man en stålspartel skinne som bla. anvendes ved alm. gipsplader - eller hvad gør man med fermacell plader?

Alle gode råd (og rettelser) modtages gerne. Jeg gider ikke lave en hurtig løsning nu, for derefter at have fordoblet malerarbejdet.... eller hvad konsekvenserne nu end kunne blive.

På forhånd tak Rasmus
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der har lidt erfaring de vil dele?
Jeg har brugt det med god erfaring - købte udelukkende 15mm for at få maksimal flade/styrke i samlinger og fordi jeg hader at spartle.

Har lavet enkelt lag med klæbefuge over det hele i 120 m2 overetage - mht holdbarhed er det 2 år siden jeg monterede det første i vådrum så ingen langtidserfaring endnu. Almindelig stanleykniv er fint til at ridse dem med - ellers håndsav hvis det er sted hvor der skal klæbes sammen - sørg for at få hjælp med at bære dem! Derudover supernemt og hurtigt at arbejde med, billigere end 2 lag alm gips og ingen skjult skimmel som ved alm gips med karton på bagsiden og profiler til udvendige hjørner er nødvendige.

Derudover er der adskillige artikler med erfaringer hvis du bruger søgefeltet i øverste højre hjørne ;-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også