Gulv varme i garage der ligger 30 meter fra Fyr-rummet ?


Hejsa,

Jeg ville gerne lave vandbåren gulvvarme i mit garage projekt men er blevet lidt i tvivl om det overhovedet kan lade sig gøre på fornuftig vis da mit oliefyr ligger omkring 30 meter væk fra garagen.. så der ville altså skulle ligges en stor længde isoleret varmerør ud for at nå derned..
Er der nogen der har erfaringer med at flytte varme udenfor over så store afstande? jeg tænker på om der skal noget ekstra pumpe på for at flytte vandet og om tabet i røret bliver så stort at det bliver en alt for dyr løsning..

Ellers hører jeg også gerne alternative forslag til varmekilde i garagen, men det skal som sagt være gulv varme..

Hejsa, Jeg ville gerne lave vandbåren gulvvarme... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Selvfølgelig skal murene og loftet også isoleres alt andet ville jo være dirkte tåbeligt..

og der skal ikke kun være frostfrit, jeg vil gerne holde temperaturen ihvertfald over 10 grader hele vinteren så man kan holde ud at stå derude og arbejde på bilerne.

Det med at flytte fyret ud i garagen løser næppe noget da varmen så skal transporteres lige så langt op til huset :-)

et lille oliefyr koster vel 6000. Du skriver bilERNE, altså en større garage. Det bedste er nok at vælge en separat varmekilde til garagen. Husk at få en ordentlig isoleret port i.

 


Ja planen er en dobbelt garage på omkring 70-80 kvm hvis altså kommunen ikke spænder ben for mine planer ;-)

Men et oliefyr i garagen koster jo noget plads og kræver skorsten+olietank, så der er desværre en del minus'er ved den løsning..

Er der ikke nogen som har nogen erfaringer med de moderne varmepumper? kan de følge med et oliefyr i drift omkostningerne?
I en virkelig hård vinter, er jeg sikker på, at et luft/luft varmepumpeanlæg bliver lige så dyr som el-varme. Det jeg hører om, også ved dyre anlæg er, at cop'en falder drastisk og dermed er lige så dyr i drift som elvarmen.

Selv har jeg em Wavin fjernvarmeslange fra mit pillefyr over til værkstedet, ca. 15 m. Med det holder jeg en grundopvarmning på ca 10-14 grader. Når energien griber mig og jeg skal arbejde på bilerne, har jeg en gammel, stor brændeovn, som jeg fyrer op i med alskens div. træ, og får temperaturen op på 18-20 grader, medens jeg drikker min morgenkaffe. Til at cirkulere varmen på værkstedet har jeg en billig bordventilator, der blæser hen over brændeovnen.

Vælger du varmepumpen, ville jeg foreslå, at du også installerer en brændeovn til den koldeste tid.
Skal det være noget med varmepumpe, ville jeg vælge jordvarme + brændeovn.

Med venlig hilsen
ktm

 

At installere Jordvarme til en garage er da vildt overkill det koster LANGT mere end et varmerør. Fordelen ved at slutte det til oliefyret er at du kan sætte jordvarme/varme pumpe/gas/pillefyr/brændefyr osv. til og så er alt sammen på samme system. Når jeg skal lave min nye garage vil jeg nok vælge at sætte den sammen med resten for kun at have en varme kilde og derved også at kunne bruge den fuldt ud.

Alternativt kan du ligge 2 pex rør ind i et kloak rør og fylde op med noget isolering det er nok en del billigere end færdige rør
Hej

Jeg har en varmepumpe i min garage på 26 m2 der er 100mm isolering i loft, væg og 50 mm i gulvet jeg bruger ca. mellem 1000-1250 kw om året for at holde den på 16 grader om vinteren, det synes jeg er fornuftigt. Så min anbefaling er en høj kvalitets varmepumpe til din garage kender faktisk en der har en stor varmepumpe til overs som har været brugt i 3 år
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis