vp. startsmotor

Hej i forummet, Jeg har en lm 27 fra 75 der ligger en 3benet
VP i dennogen der ved hvad den hedder merer.
Da jeg kom i vandet gik der en slange så søvandet kom ind således at min startsmotor blev rimelig har ikke kunnet starte siden kommer bare med en halv omgang, hvordan renser jeg den best.
På forhånd tak
erik berg
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal hurtigst muligt, få tørret alt elektrisk som har fået vand, man skal hurtigst mulig gøre det spændingsløst (afmontere en bateri kapelsko) hvis det står med spænding på, risikere du det brænder sammen.
Er du sikker på det kun er starteren, som har fået vand, hvad med div andre elting.

Bedst vil det være, at afmontere starteren, skille den ad, og tørre den i en ovn.
Eller smid den ind til det lokale auto-elektroværksted, så kan de gøre det for dig.

mvh jens
hej jens tak for svaret der er ikke noget af det elektriske der har taget skade, vi opdagede det ret hurtigt så vandet kun lige var nået til bunden af svinghjulet så det var sprøjte der ramte starteren men det var nok. jeg skiller den ad og kommer den i ovnen. tak for rådet.
mvh erikberg onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/biggrin.gif" width=20 height=20>
Hvis starteren ikke har været "søsat" men kun fået lidt vandsprøjt, burde den ikke have taget skade.
Har du tjekket forbindelserne til starteren, afmonter evt stik, og efterse for fugt, giv evt det hele en gang fugtfjerner...

mvh jens
Hvad mener du med "kom bare en halv omgang"

Tænk på hvor meget vand en starter får i en bil, når man kører gennem en stor vandpyt i regnvejr. Jeg syntes det lyder som om den ikke får strøm nok. Er der power nok på batteriet. Er alle forbindelser i orden.. mål evt. spænding på batteri og ved starter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

I første omgang skal det gi' et " smæk " i starteren, det er startrelæet, som skal trække, det slutter kontakterne og rykker starterens tandhjul i indgreb med startkransen, og det kan tydeligt høres.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce


Prøv at gøre som Grandoldman beskriver.
Hvis du er usikker på om din starter dur, kunne du jo afmontere den, og få den afprøvet hos en autoelektrikker, det burde ikke koste ret meget.

Men umidelbart synes jeg det  lyder som om, det er strøm den mangler.
mvh jens

 

Det er klogt at undersøge spændingen som grom siger, man kan dog sige at relæet skal klappe og det behøver man ikke instrumenter til. Klapper det ( meget lidt strømforbrug ) og stareren( stort forbrug ) ikke snurrer, er der flere muligheder. Dårlig forbindelse i af de store +- kabler, måske en dårlig stelforb. Eller defekt batteri. Man kan også tænde et eller andet og se om det svækkes, når man forsøger at starte.
Men start logisk , allerførst strømmen til startrelæ. Afmonter og rens evt. forbindelser og indsmør fladerne i syrefrit fedt. Dårlige forbindelser er et onde til søs, og der bør forebygges med korrosionsbeskyttelse.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hej alle.
ja så virker den igen den kom en tur i ovnen og tøret godt af. tak for alle rådne.
Jeg plejer at ferske sådan nogle af før jeg lægger dem til tørre, evt. total nedsænkning i en spand ferskvand efterfulgt af en tur i ovnen i nogle timer ved 50 grader, derefter lidt smøreolie så kører det.

Dr_Lyn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis