Svejseværk til 2mm rørstål

Hejsa!

Jeg skal have svejset noget firkantet 40x40mm diameter rørstål i 2mm tykkelse sammen.
Har overvejet at købe et biligt Telwin Futura elektrode svejseværk til opgaven.
Har svejset meget lidt i mine teenage år og det er så ved at være lidt tid siden hehe ... men er frisk på at give det et go - har ferie, tid, ekstra stål .. og mod på learning by doing.

Kan nævnte svejseværk svejse 2mm stål med 2mm elektroder, uden at det uhæmmet brænder huller i metallet?

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo...35&n=20100

Skal nævnes, at jeg ikke skal svejse så meget andet pt. så det er mere for selv at lave det uden at sætte noget større i værk.

Findes der bedre svejseværker til lidt mere mønt?
Har også kig på et Telwin Bimax 4.135 -  C02 til en billig penge.

 Få et flyttetilbud på flytr.dk

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt svejses med elektroder, en 2 eller en 2,5 mm, det kræver lidt øvelse.
Foruden at brænde hul, er der risiko for slaggen "brænder inde", især hvis man køre i den lave ende af strømstyrken, og eller ikke har den store rutine.

Det optimale vile jo være en co2 svejser

Jeg kender ikke nogle af de apparater du nævner, angående co2 svejser ville jeg gå efter en brugt, af anerkendt fabrikat, Migatronic er et godt bud.

Hvis du ikke har andre svejsebehov, kunne du jo lade den lokale smed "klistre" det sammen for dig.

mvh jens
Jeg er enig med Jens, men har dog lidt at tilføje:

Jeg stod i en tilsvarende situation sidste efterår: Synsmanden mente der skulle svejses lidt ny plade i min 2CV. Det udelukker så elektrodesvejseren, så jeg kiggede efter CO2-anlæg.

Min oplevelse var at de brugte anlæg enten var alt for dyre i forhold til et nyt, eller at de var temmelig udslidte og stadig urealistisk dyre. Jeg endte derfor med et brugt 220V Telwin på 130A med alm tråd og 6 kg flaske til så vidt jeg husker små 1000 kr. Mit eneste reelle alternativ var et nyt Esab, som jeg kunne få til omkring 6000 kr (+ flaske) via en forhandler, jeg kender.

Telwin'en svejser rimeligt, men der er for få indstillingsmuligheder (kun 4 strømtrin), det kræver ordentlig 230V (og ikke 205V eller hvad der nu kunne tænkes at være for enden af en gruppe+en forlængerledning) og trådfremføringen er svag, så svejseslangen skal holdes nogenlunde udstrakt for at sikre stabil trådtilførsel.

Det svejser fint i tykkelser omkring de 2 mm. Har lige lavet en grillrist i 8 mm rundjern, det kunne det også klare.



Da jeg var knægt svejsede jeg i øvrigt en del med en lille eletrodesvejser i 5/4" vandrør, der er vist heller i kke meget mere end 2mm gods i dem ?


MVH Leo

Leo spis nu lige brød til, det går ikke med ene pølser

Flot grilrist forøvrigt!

Ja det kræver nok lidt kendskab, at finde en brugt svejser.
Men ofte har de jo ikke været brugt, særlig meget når de står privat.
Men der er helt sikkert også en del, udtjent skrammel.
Jeg har en migatronic, den har jeg haft fra ny, nu er den omkring 35 år gammel, den fungere stadig perfekt, men den har vel også højst brugt 3 rl tråd (15 kg)

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis