tør plet i græsplænen

jeg observerede tidligt i foråret en tør plet i græsset. ca. 30x50 cm. Ingen græs men stenhård jord. Min kone troede jeg havde spildt round up - men jeg er uskyldig.
Nu har jeg gravet ned i pletten. Her viser sig - ned til ca. 40 cm. dybde små spindelvæv, der er "fedtede" i strukturen. Ingen dyr eller spor deraf. Jorden ser fin ud, mend er er små klumper væv overalt i det stykke. Jeg har gravet længere ud i plænen og her er intet.
Nu har jeg fyldt op med frisk muld blandet med sand og eftersået. Men hvad er det for spind???

 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kan det være svamp? hvis der har stået et træ eller en busk for tid tilbage eller der af andre årsager er træ eller rodstumper i jorden kunne det være svampeangrebne rester heraf?
Prøv at lugte til det friskopgravede "spind". Hvis det lugter af våd skovbund/svamp, så er det nok noget derhen ad. Det må jo så være en type, der også angriber græssets rødder.

En anden mulighed er at det er æg fra gåsebillelarver. Larverne æder græsrødder hurtigere end man kan stave til Ib.
jordens struktur og lugt var helt OK, heller ikke svamp, tror jeg. Det va r en type spind, som man ser i buske med larver. Gåsebillelaver, går nok ikke ned i den dybde?? Det sidste spind fandt jeg i 40 cm dybde. Lige over rødt sandlag. Jeg har haft et sted mere, hvor der var problemer med græsset og trækker man en linie fra det førstomtalte hul, gennem det andet sted jeg havde prob. og ud til hækken, der står 1 meter fra sidste sted, så kan jeg konstatere at to hækplanter gror dårligt (Fjeldribs). Faktisk de eneste to ud af mange hundrede meter. Virker lidt som om "noget" har bevæget sig gennem haven. Ukrudt har der ingen problemer været med. ;-)

 

Har du et naturgasrør der kommer den vej?
Hvis ja så lækker den, det slår de fleste planter ihjel

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

jeg har træpillefyr, egen boring og kloakrør der ligger milevidt fra stedet, men tak ellers

 

vi har altså passeret 1. april, vile

 

Det er nok sneskimmel, giv den lidt gødning så kommer den snart igen.
kan det være en heksering???
Måske gammel oliespild?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Som I kan se, er det over en måned siden  jeg skrev om en mærkelig plet midt i min græsplæne. Jeg gravede ned i 40 cm dybde og skiftede jorden ud - også ud omrking i den friske del. Jeg eftersåede i frisk havejord iblandet sand. Nu - en måned senere, var græsset kommet op, og blevet langt. Pludselig - fra den ene dag til den anden visnede græsset væk. Det er sket for ca en uge siden og man aner nu et par små fine strå, men det er alt. Hvad hunnen er det for noget??? PS: Jeg har fået to mere pletter på samme størrelse et helt andet sted (jeg har 1000 kvm græs).


 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis