Leca garage mur uden overliggere? men med kraftig tag-rem

 

Hej alle,

Når man bygger en garage i 23 cm Leca blokke, kunne man så i stedet for mur-overliggere til portene vælge bare at bruge tagremmen?

Mit 70er hus er nemlig lavet på den måde, hvor der ingen muroverliggere er på hverken vinduer eller døre, da tagremmen går ned til vinduerne..

Mit hus er så bygget på et træ skelet som bærer taget, og så er der lavet en halvstens mur foran som ikke bærer noget som helst.. Men til garagen havde jeg tænkt mig en lidt anden konstruktion hvor Leca muren bærer en kraftig træ rem som så gør det ud for overliggerne over de 2 porte som jeg har tænkt mig der skal i…

Hvad syntes I andre om den ide? Hvis nu træremmen bliver en solid limtræs bjælke..  

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Medens jeg havde integreret garage i mit hus, havde jeg et almindeligt 8x8 stykke tømmer som overligger og rem over porten på ca. 2,4 m.
Den lå i facaden og bar således spærene oven over med betontagsten som tagdækning, altså et tungt tag.

I min udestue har jeg samme konstruktion med en limtræsbjælke, der bærer spærene. Her er spændet 3,3 m og bjælken ca 270x115 mm.
Ingen problemer i det.

Med venlig hilsen
ktm

 


Okay det lyder jo godt :-)

Jeg har planer om at langsiden med de 2 porte og dør bliver 11 meter, så der kunne jeg måske bare bruge en lang limtræs drager.. og så er den ene gavl med et par vinduer, der kunne jeg så bruge en tilsvarnede drager på 7,5 meter...
Men de andre to sider af bygningen får ingen vinduer eller døre, så der er det måske en lidt vel dyr løsning at bruge en stor limtræs drager som tag-rem ? er det så bare noget med at få noget alm. træ i samme dimensioner som limtræet?

min tanke var at remmen (både de store af limtræ og det resterende) bliver fæstet til fundamentet 2-3 steder på hver side af de 4 vægge, med nogen gevindstænger som er limet fast i fundamentet..

Det vil jeg mene du sagtens kan gøre - har selv gjort det samme.
En ledhejse port hænger jo i skinner fastgjort til spærene længere inde i garagen og en portoverligger skal kun støtte hvad der måtte komme ovenpå.
hvorfor lægger du ikke bare leca overliggeren på den er nok ligeså billig som limtræet.

okay jeg var under det indtryk at træet var billigere i indkøb end de muroverliggere..

Og så var en del af overvejelsen at man kunne justere den endelige bygningshøjde ved først at vælge dimensionerne på træet når muren stod oprejst.. men det kan godt være jeg bare skal se at finde ud af hvordan jeg med murklodserne kan sikre mig at jeg rammer det højdemål som jeg fortæller kommunen at bygningen får i skellet..

Annonce

Nu har jeg idag lige rationaliseret mig frem til at det nok ville være mere lækkert med 1 bred port i stedet for 2 smalle porte, da man så får muligheden for at stille 1 bil midt i åbningen og have god plads til at arbejde på den fra begge sider :-)

Men så bliver spændet nok omkring 4.5 meter... er en leca overlægger stadig god nok til det spænd tror i?

jeg har lige set man så kun kan få overliggeren i maks 3,49 m.
I så tilfælde er det profiljern eller en meget svær limtræsbjælke.
Jeg ville vælge jern.

Med venlig hilsen
ktm

 


okay men hvis man valgt et I-jern hvordan indbygger man det så i en lecamur?

Kan en limtræsbjælke ikke fint bære et spænd på 4.5 meter? jeg mindes at have set huse med fuld åbning til kip hvor der bare ligger 1 enkelt kæmpe lang limtræs bjælke i toppen af kippen..
Taget bliver enten tagpap eller bølge eternit, så altså et folholdsvist let tag..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis