Gulv

Vi har købt et Wiking gulv af fyretræ, som allerede er hvidolieret fra fabrikken. Har efter vi havde bestilt det efterfølgende læst at det skal efterbehandles med EKSTRA HVID trip trap olie. Nu er der bare lige det ved det, at vi synes at det er lige tilpas lyst, som det er og ikke ønsker det lysere. Nogle der ved om man kan enten ludbehandle det, eller efterbehandle det med naturfarvet olie? Der er tillige en arkitekt, som har fortalt mig at man ikke kan slibe hvidolierede gulve. Det kan jeg ikke forstå. Nogen der ved noget om det?


<p>Line</p>
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er behandlet med olie, så der for er overfladen mættet og glat.
Det kan da godt behandles med en neutral olie, men når den overflade der er behandlet med hvidolie bliver slidt ned, starter den med at gulne.

Gulvene kan vaskes med grundrens eller ajax salmiak rengøring, nogle gange, så fjernes olien i træet og så kan du efter en let slibning behandle det med lud/sæbe/lak/olie.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ro på - du er fint kørende med det gulv du nævner.

Som følger:

"Nogle der ved om man kan enten ludbehandle det, eller efterbehandle det med naturfarvet olie?"
- gulvet er forludet fra fabrikken, og denne kemiske proces skal ikke gentages. Det gælder KUN nye eller nyafslebne gulve. Du kan godt efterbehandle med naturfarvet olie, men jeg vil kraftigt anbefale dig at bruge en hvidpigmenteret. Du skal ikke være nervøs for at gulvet bliver for hvidt, da pibeleret i olien ikke vil lysne mærkbart fordi gulvet allerede er grundolieret med en hvid olie. BEMÆRK derfor også, at Wiking kun anbefaler at der efterbehandles med plejeolie - du kan for såvidt også vælge at førstegangsbehandle gulvet med en hvid sæbe - gerne en fed blanding første gang (følg anvisning på sæben til førstegangsbehandling). Du skal huske på, at den grundolie som gulvet modtager hos Wiking, er en ædel koldpresset som ekspanderer under hærdningen (hvilket iøvrigt forklarer den store prisforskel på en grundingsolie og en plejeolie). Netop derfor skal gulvet kun modtage denne behandling første gang - og det slipper du således for at gøre. Deres anbefaling med plejeolie efter nedlægning, er udelukkende for at styrke gulvet yderligere inden ibrugtagning, da en maskinpolering vil forstærke overfladen overfor smuds. Håber det var forklaring nok på dette - ellers sig til.

"Der er tillige en arkitekt, som har fortalt mig at man ikke kan slibe hvidolierede gulve."
- det er lodret vrøvl. Naturligvis kan gulvet lade sig afslibe - men det ville være utopi at slibe et helt nyt gulv som dette. Så skulle have lagt et ubehandlet, men det kræver et h....... arbejde efterfølgende med hhv. lud + oliering, og det slipper du for her.

Hvis - og kun hvis det på et tidspunkt bliver nødvendigt med en afslibning, kan du med fordel vaske gulvet ud med trærens inden afslibning.

Min anbefaling - læg du roligt gulvet med god samvittighed. Og husk at følge læggeanvisningen fra Wiking nøje - det betaler sig altid.

Mvh
KJ, Bygningssnedker
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis