Indmuring af grønne dåser

Er det lovligt selv at indmure de grønne dåser?
Og hvad er det så man bruger til at indmure dem med i en murstensvæg?
Det er vel ikke almindelig mørtelblanding?

På forhånd tak.
Søren.
30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du må gerne indmure dem selv. alm mørtel, men så har du også ansvaret, hvis deres placering bliver kasseret af elektrikeren.

 

Nej. Det er ikke lovligt!
Uanset hvad der så bliver praktiseret rundt omkring
Og så kan resten vel egentligt være ligemeget... Det ved elektrikeren der skal gøre det!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
du må indmure, montere forfra dåser, trække kabler, rør ol. blot du ikke tilslutter. Elektr. skal selvfølgelig være indforstået med, at han tjener det mindre. Du må ikke NYmontere (færdigmont.) afbrydere og stikkontakter, loftudtag osv., men gerne udskifte dem.

 

Den er oppe og vende ca. en gang i måneden - svaret er stadig at du ikke må montere dåserne - du må gerne skifte kontakter men ikke dåserne.

http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

@Uldal: Jeg vil gerne se dokumentation for at din påstand er rigtig. Reglerne er givetvis blevet ændret, siden du er så sikker i din sag.

Her er min dokumentation: http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Som udgamgspunkt er der vel intet ulovligt, ved at mure grønne dåser ind i vægen, sålænge man ikke putter noget el ind i dem.

Hvis man laver noget af arbejdet, kræver det jo at den autoriserede elinstalatør, vil stå inde for gør det selv arbejdet. Sådan har det fungeret, med det jeg har lavet. Men om det er helt efter lovens bogstav, det aner jeg ikke.

Men en faguddannet elektrikker må jo heller ikke lave en s***, hvis han ikke arbejder for
en autoriseret instalatør (eller selv er autoriseret instalatør)

mvh jens
@Jens: "En installatør må ikke godkende arbejde der ikke er lavet af ham selv, eller en person ansat direkte under ham"=Lov


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Selvfølgelig må du indmure dem!
9% strandmørtel blandet med cement 1/10.
@Jalo: Vil DU så ikke lige komme med noget dokumentation for at han selv må mure dem ind?

JeanCrepe spørger om det er lovligt, selv at indmure dåser. Og den ligger i "Lav Hus"
Da disse to ting indikerer at de skal bruges til stikkontakter i et hus, der for i øvrigt ligger i postnummer 5000 (formentligt DK) er det jf. dansk lovgivning IKKE lovligt.

Desuden er de grønne dåser beregnet til stikkontakter. Og skal anvendes efter producentens anvisninger!

Måske skulle JeanCrepe lige vende tilbage til tråden og fortælle om det er til stikkontakter eller det er nogle andre grønne dåser han snakker om.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej alle.
Tak for jeres svar.
Det er de 'grønne' dåser til stikkontaker m.m.. Jeg har tænkt mig at rille ud til kontakter og ledninger, men spørgsmålet er så om man også må indmure dåserne. Det er vel ikke direkte elarbejde og deraf mit spørgsmål...

Det er dejligt at der er så mange der ønsker at hjælpe hinanden herinde. Tak for det.

JeanCrepe
Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også