Indmuring af grønne dåser

Er det lovligt selv at indmure de grønne dåser?
Og hvad er det så man bruger til at indmure dem med i en murstensvæg?
Det er vel ikke almindelig mørtelblanding?

På forhånd tak.
Søren.
Er det lovligt selv at indmure de grønne dåser? Og... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jo den ged er ved at være barberet

Jalo: 
Din sidste kommentar er stadig forkert. Du må IKKE indmure dåserne. Du må dog godt mure OMKRING dåserne når elektrikkeren har sat dem i.

Trickster:
Lige præcis. Loven er sort / hvid men hverdagen er grå, så kan sagtens forstå at I lader mureren stå for indmuring. Jeg synes vil dog stadig sige, at når en GDS'er spørger så skal de have afvide at det er auto. arbejde og så kan de selv vurdere om de kan klare det til UG og tage risikoen.

P.S. Nu skal det ikke lyde som om jeg er hellig for jeg har satme selv lavet meget el i huset

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hej MLU

Nu spørger jeg sikkert dumt, men kan du ikke forklare hvad forskellen er på at indmure og mure omkring?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Indmure= tage en grøn dåse og gøre fast i væggen, vha. cement/mørtel/gips/skruer/whatever.
Mure omkring= Den er samme som at spartle. Altså dække de huller der evt. skulle være efter at dåsen er indmuret.


På vegne af MLU og mig selv.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
For at præcisere så taler jeg udelukkende om murer arbejde og ikke el arbejde i denne tråd.
Altså jeg mener godt man må smide mørtel i elrillerne samt omkring indmuringsdåsen. Da dette er murerarbejde og der behøves ingen autorisation til dette.

Hvordan kan mure omkring være det samme som at spartle det er jo malerarbejde og udelukkende de sidste par mm.
Nu tror jeg vi er ved at være derhenne hvor du bare ikke VIL forstå det!

Det er r@vligemeget hvad du synes, tror og tænker. Og hvor meget ordkløveri du vil have! Du har fået fortalt hvad der er lov. Og der er blevet vist eksempler på det.

Så for at bruge dine egne ord, er det altså ikke murerarbejde at mure en dåse fast! Det er heller ikke tømrerarbejde at bore huller i en trælægte, for at føre et rør igennem!
Vi kan kalde det fastgørelse af dåserne. Det må kun ske af en elektriker!
Alt andet, det være sig pudsning af væg, efter at dåser og riller er gjort fast, eller spartling, kan ske ved murers eller egen virke.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Rolig nu. Dette er vel et debatforum hvor alle ikke behøver have den samme mening.
Jeg kan bare ikke se det står nogen steder det er ulovligt det jeg nævner og som spørgsmålet egentlig går ud på.
Men lad os da for god orden skyld slutte her.
Sjov debat
Nu synes jeg ikke de gode elektrikkere, skal spille alt for hellige.
Det er da ret udbredt, at elektrikkere udføre lidt "vennetjenester" og det er jo lige så ulovligt, som hvis en hvilken somhelst anden gør det.
Hvad mig dig næstformand, har du aldrig forbrudt dig?
Fint at reglerne bliver ridset op, men vil folk nu alligevel GDS, så kan de jo ligesågodt, få lidt vejledning, så det bliver omend ikke lovligt, så dog korekt udført.
Så spørgeren har forhåbentlig, fået banket fast, at han ikke må mure grønne dåser i selv

mvh jens

Jeg vil lige starte med at sige, at man nogen gange kan skrive hårdt, selvom den der skriver ikke mener det hårdt. Jeg selv har desværre engang imellem skrevet på en anden måde end det skulle lyde. Så beklager hvis nogen har opfattet det som en næsvis, arogant, provokerende måde. Det var kun ment som infomarion

Dernæst kan man altid sige, at hvis en spørger ikke forstår svaret, kan problemet ligeså godt ligge i den der svarer frem for den der spørger

Og tilbage til emnet (prøver at svarer anderledes).

Jalo:
Indmuring er for mig at du tager en grøn dåse fra posen og sætter den i en klat mørtel (eller andet) og derved gør den klar til installation. Dette er IKKE lovligt. Det første fingeraftryk der skal være på den grønne dåse er elektrikerens. Hvis vi skal følge loven. Hvorfor? Fordi elektrikeren står med det totale ansvar for at installationen følger lovgivningen. Når elektrikeren så har sat dåsen fast må du som murer gerne putte omkring dåsen lige så tosset du vil  .  Så jo, når du skriver du selv må sætte dåsen i væggen er det rent juridisk u-lovligt. Det er der vist eksempler på (hvis dåsen er til 230 volt eller mere).

Dette er selvfølgelig noget der IKKE bliver praktiseret i hverdagen idet alle kan sætte en dåse i sådan at elektrikeren kan bruge den. Men spørgsmålet var et ja / nej typen og her er svaret; nej, man må ikke selv gøre det.

Og som skrevet tidligere. Jeg vil på ingen måde spille hellig da jeg selv er stor udøver af GDS el

Og nu tror jeg faktisk at geden er slagtet


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

P.S: Og ja Je_ns. Lad os endelig skrive hvordan man gør det og så lade det være op til folk selv om de vil gøre det ulovligt.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Nej Jens. Jeg har aldrig lavet noget ulovligt. Jeg kører aldrig mere end firs på landevejen og 50 i byen... ;-)
Selvfølgelig "har jeg en ven" der laver og har fået lavet arbejde uden regning. Men som MLU siger, er det et Ja/nej spørgsmål. Og der skal svaret jo fremgå tydeligt, mener jeg!

Ellers kan spørgeren jo stå i en situation hvor han handler i god tro, og bryder den lov han gerne ville vide var der!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også