Indmuring af grønne dåser

Er det lovligt selv at indmure de grønne dåser?
Og hvad er det så man bruger til at indmure dem med i en murstensvæg?
Det er vel ikke almindelig mørtelblanding?

På forhånd tak.
Søren.
Er det lovligt selv at indmure de grønne dåser? Og... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja. Vi er her for at hjælpe :-)

Du må gerne rille ud og banke huller til dåserne. Men du må ikke montere/indmure/fastgøre/indstøbe/eller andet, der har med den faste installation at gøre!
Hvad de to andre skriver har ikke noget med lovgivningen at gøre. (De har i hvert fald ikke fremvist noget for deres påstande. Og jeg er uddannet elektriker. Så jeg skulle mene at jeg ved noget om det)

Om det er direkte elarbejde er ligemeget. Som jeg skrev længere oppe, må en installatør ikke godkende noget der ikke er lavet af ham selv, eller en der er ansat direkte under ham.
Og det indebærer altså de nævnte ting.

Jeg tror de andre henviser til noget der udføres rundt omkring; Folk laver en aftale med elektrikeren om at de selv murer og lgger kabler. Så kommer elektrikeren og monterer.
Men uagtet at det er ofte forekommende, er det stadig ikke lovligt. Og det var det du spurgte om!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Næstformanden har ret. Rent lovmæssigt må en elektrikker ikke overtage et arbejde der er udført af en gør det selv mand. Punktum.

I hverdagen er det så noget andet. Mange gange kan du udføre næsten det hele så længe elektrikeren kan se ALT hva du har lavet og derved sikre sig at det er lovligt udført.

Det er så i en grå verden og ikke den sort / hvide verden som loven jo er

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Næstformanden

Jeg kan ikke se hvad indmuringen har at gøre med selve installationen?
@Jalo: Og lige netop derfor, skal du nok ikke komme med den kommentar du gør, når jeg lige har givet et link der viser at man netop IKKE må!

Du siger det på en måde så det lyder som om du ved hvad du snakker om! Det er forkert at gøre det i denne sammenhæng, hvor spørgeren stiller et ret konkret spørgsmål; Er det lovligt?
-Og det er det ikke!

At DU ikke lige kan se sammenhængen mellem den dåse der bla. skal holde stikkontakten på plads og selve installationen, gør det ikke til en selvfølge at han må!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Godt. Så gør vi det på en anden måde. Iflg stærks strømsbekendtgørelsen SKAL man altid følge producentens anvisninger. Dvs. at hvis man bruger en indmurings dåse til stærkstrøm (230 volt ex.) fra LK skal man følge deres anvisning. Og den er (her i forkortet udgave):

Se eventuelt dette link:
http://www1.lk.dk/katalog.jhtml

Igen. Hvis det skal være til alm. 230 volt stik kontaker må man IKKE selv mure dem ind. Punktum. Er det til antenne kabler, EDB eller andet, så er jeg sikker på at det går

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hahaha.... jeg tror denne tråd hermed kan erklæres for afsluttet :-)
Tak for jeres svar.

JeanCrepe.
Jeg tror vi taler forbi hinanden...
Jeg kan ikke se i nogen af jeres link at man ikke må pudse omkring indmuringsdåsen.
Skrevet af jalo på 29 jun 2010 19:55
Selvfølgelig må du indmure dem!
9% strandmørtel blandet med cement 1/10.

Pudse omkring/indmure... Ja, vi må da helt klart tale forbi hinanden

Ja, du må gerne spartle omkring dåsen, så væggen blive plan. Du må også gerne slibe hen forbi hullerne.
Men nu er der præciceret, hvad der er lovligt!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
I det første spørgsmål der indleder denne tråd spørges der til om man selv må indmure dåserne. Altså udelukkende murearbejde hvilket jeg ikke kan se der skulle være noget galt i at udføre selv.
Hvis dåse/rør ER lagt i, og det blot handler om at få smidt noget mørtel på, så ja det må du gerne selv gøre, så længe du ikke beskadiger el installationen.
Vi gør satme tit det at vi aftaler med murene, at de mure dåserne fast.

Er geden ikke blevet barberet nu monstro??

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også