Vangsøe dog!!!
Det er jo helligbrøde ud over alle grænser!!
Du må aldrig glas- eller endnu værre sandblæse aludele, i gevind og indre flader i noget, der har med motorer, karburider, gearkasser osv osv at gøre.
Glaskornene "klistrer" sig uhjælpeligt fast i aluminiummen. De bliver simpelthen skudt fast.
Du får det aldrig ud igen, og kornene vil over tid løsne sig og sætte sig de mest uheldige steder.
Det er det du nu "straffes" for.
Jeg lærte det på den hårde måde, da jeg første gang fik nogle SU karburatorer glasblæst!
Der er mange fine motorer med alutopstykker, der har lidt en krank skæbne, når den ivrige ejer, ifm restaureringen, har fået blæst sit topstykke og ikke været opmærksom på at indsugningskanaler og forbrændingskamre har været sat til med millioner af glas- eller sand fragmenter.
Jeg ville i dit sted, hvis du insisterer på at bevare motoren, stille og tålmodigt "nulre" med boltene i gevindhullerne, længere og længere ned i gevindene og håbe på at løsne glaskornene, hvis da ikke gevindene ligefrem er beskadiget af slag og varme fra blæsningen.
Resten af de indre overflader bør meget omhyggeligt bearbejdes med ståluld og vatpinde og lignende redskaber.
Vil man blæse sådanne ømfindtlige sager, bør man skrue bolte i alle gevindhuller og sætte plader over
alle åbninger, og sikre med pakninger, ind til de sarte indre overflader.
Ellers kan man blæse med is eller bagepulver, som er vandopløseligt.