Oprensning af indvendig gevind

Hej venner,

Jeg har et lille problem jeg ikke middelbart kan løse...
Jeg roder en del med små 3,5 ccm nitromotorer. Jeg er igang med at renovere een, hvor motorblokken var malet sort. Den bestemte jeg mig for at glas-blæse.

Der sker jo så det at det relativt fine glas slibe materiale ( korn 120 ) kommer ind i de forskellige gevinder der er i blokken. Og det kan ikke umiddelbart blæses ud med trykluft.
Gevindet til topstykket ( i blokken ) er 3 mm i Ø og ca. 15 mm dybt. Jeg har forsøgt at fylde det op med fortynder og blæse det hele ud og jeg har også forsøgt det samme med WD40 - men der er stadig glas-støv i gevindet, så jeg ikke kan skrue topstyk bolten mere end 4-5 mm ned, før den går så stramt at jeg ved at jeg ødelægger gevindet ved at fortsætte. Blokken er af aluminium
Jeg har med vilje ikke forsøgt med en snittap, da jeg er bange for at den blot vil skære sammen med glasstøvet og så ødelægge gevindet.
Nogle ideer fra jer ?
På forhånd tak !

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

Vangsoe
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske noget i stil med den der pind tandlægen bruger når han leder efter huller, den er jo både stærk, tynd og lang nok.
Og så er det jo bare nusse arbejdet med at få renset alle gevind i bund hele vejen ned.

Snittap+alu+glas=

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Vangsøe dog!!!
Det er jo helligbrøde ud over alle grænser!!

Du må aldrig glas- eller endnu værre sandblæse aludele, i gevind og indre flader i noget, der har med motorer, karburider, gearkasser osv osv at gøre.
Glaskornene "klistrer" sig uhjælpeligt fast i aluminiummen. De bliver simpelthen skudt fast.
Du får det aldrig ud igen, og kornene vil over tid løsne sig og sætte sig de mest uheldige steder.

Det er det du nu "straffes" for.
Jeg lærte det på den hårde måde, da jeg første gang fik nogle SU karburatorer glasblæst!
Der er mange fine motorer med alutopstykker, der har lidt en krank skæbne, når den ivrige ejer, ifm restaureringen, har fået blæst sit topstykke og ikke været opmærksom på at indsugningskanaler og forbrændingskamre har været sat til med millioner af glas- eller sand fragmenter.

Jeg ville i dit sted, hvis du insisterer på at bevare motoren, stille og tålmodigt "nulre" med boltene i gevindhullerne, længere og længere ned i gevindene og håbe på at løsne glaskornene, hvis da ikke gevindene ligefrem er beskadiget af slag og varme fra blæsningen.
Resten af de indre overflader bør meget omhyggeligt bearbejdes med ståluld og vatpinde og lignende redskaber.

Vil man blæse sådanne ømfindtlige sager, bør man skrue bolte i alle gevindhuller og sætte plader over alle åbninger, og sikre med pakninger, ind til de sarte indre overflader.

Ellers kan man blæse med is eller bagepulver, som er vandopløseligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Når nu KTM nævner is, så findes der "sandblæser" der bruger kulsyreis (Co2).
De er netop lavet til afrensning af delikate emner.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej KTM

Nu er der jo ikke blæst direkte ned i gevinderne - men jeg forstår udemærket godt hvad du mener - og det kan sku blive en dyr lærestreg :-)

Men du har selfølgelig ret - jeg skulle have brugt bagepulver som kan koges væk...

Jeg vil prøve at nulre med nogle bolte - eller 10 - og så se hvad der sker !

Tak for indput gutter.

Med venlig hilsen

Niels Vangsøe

www.nitromekanikeren.dk

Vangsoe
Hej Niels. Der er en anden mulighed, det er Ultralyd ,der findes et lille anlæg til urremme og briller til en pris af ca.150 kr jeg tror det vil løse problemet.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Håndstad
Sådan een har jeg - og bruger meget ofte - men den har ikke rigtigt kunne gøre noget i dette tilfælde, selvom motoren har ligget og rystet i timevis...
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Hej  Niels.
Så må du jo ofre en snittap eller lave et større gevind hvis der er plads. Måske de små runde børster der bruges til tandpleje kunne løsne glaspulveret ???
Håndstad: YES - det er sku da det - de små runde børster til tandrensning...må fluks på apoteket !
Go´ week-end
Niels Vangsøe

Vangsoe
Håndstad: det virkede med de små tandrensnings børster !!!
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Hej Niels.
Det glæder mig at høre det kunne løse dit problem, og at du samtidig giver en tilbagemelding.(klog mand er værd at gæste)
Mvh Jørgen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også