alu glaslister

Hej

Jeg påtænker at udskifte vores bundlister til nogle i alu, problemet er at vi har sprossevinduer, så antallet af bundlister er "MANGE".
Spørgsmålet er om det er alle bundlister man skifter eller er det kun den nederste.

mvh.
Hej Jeg påtænker at udskifte vores bundlister til... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
KJ:  de tekniskebestemmelser fra DVC , enten skal sidenlisten slutte tæt, ellers skal der være min. 5mm luft under listen.

1-2mm har ingen effekt, da en vanddråbe skal have 5mm for at "knække"

Kvalitet giver tilfredshed.......

Alubundlister er godt nok herligt vedligeholdelsesfrie, men til gengæld synes jeg personligt, det skæmmer vinduet, når man eftermonterer lister i umalet aluminium. Mon ikke man kunne få en autolakerer til at male listerne inden man monterer dem?

VH
Skal da være lakeret aulbundlister.

Glaslister kan jo også fåes fra bla. primo i plast hvis man heller ikke orker skulle skifte dem ved senere lejlighed.

Alternativt kan man jo vælge at montere bundlisterne i plast også, som med falset gummilister altså holder væsentligt mere tæt, end med det gamle glasbånd.
Det er godt nok en gammel tråd, men nu faldt jeg lige over den, og blev lidt harm over KJ der underskriver sig som "bygningssnedker". Jeg håber ikke han er bygningssnedker i Danmark, for der er intet fagligt korrekt i hans udsagn.

Lad mig slå fast, at nederste glasliste er langt mere udsat en de øvrige lister. Ikke alene vil vandet af gode grunde altid ende på bundlisten, men også solen vil i de fleste bygningskonstruktioner være meget hårdere end ved de øvrige lister. Der stilles derfor skærpede krav til nederste liste - især for at beskytte bundfalsen i vinduet, der naturligvis også er mere udsat end de øvrige falser. Det giver derfor absolut god mening at skifte nederste liste til alluprofil. Det er tilmed ikke muligt at montere de ventilerede standardprofiler andre steder end i bunden. Der kan naturligvis købes, f.eks. plastlister som det er muligt at montere hele vejen rundt, men det er stadig bundlisten der er vigtigst.

Lad mig også slå 100% fast, DS i over 30 år har angivet at der skal være et luftmellemrum på ca 5mm ved tilskæring af sidelisterne mod bundlisten. Det er simpelthen for at sikre at endetræet ikke står og sopper i vand og kan tørre hurtigt op når de bliver opfugtede. GMS har derfor helt ret i sine indlæg.

Som sagt lidt sent at skrive i tråden, men jeg synes bare ikke disse tåbelige udtalelser, skulle stå uimodsagt, med risiko for at bringe flere lav-det-selv læsere i vanskeligheder.

Mvh EGJ.
Annonce
Det er godt nok en gammel tråd, men nu faldt jeg lige over den, og blev lidt harm over KJ der underskriver sig som "bygningssnedker". Jeg håber ikke han er bygningssnedker i Danmark, for der er intet fagligt korrekt i hans udsagn. 

Lad mig slå fast, at nederste glasliste er langt mere udsat end de øvrige lister. Ikke alene vil vandet af gode grunde altid ende på bundlisten, men også solen vil i de fleste bygningskonstruktioner være meget hårdere end ved de øvrige lister. Der stilles derfor skærpede krav til nederste liste - især for at beskytte bundfalsen i vinduet, der naturligvis også er mere udsat end de øvrige falser. Det giver derfor absolut god mening at skifte nederste liste til alluprofil. Det er tilmed ikke muligt at montere de ventilerede standardprofiler andre steder end i bunden. Der kan naturligvis købes, f.eks. plastlister som det er muligt at montere hele vejen rundt, men det er stadig bundlisten der er vigtigst.

Lad mig også slå 100% fast, DS i over 30 år har angivet at der skal være et luftmellemrum på ca 5mm ved tilskæring af sidelisterne mod bundlisten. Det er simpelthen for at sikre at endetræet ikke står og sopper i vand og kan tørre hurtigt op når de bliver opfugtede. GMS har derfor helt ret i sine indlæg.

Som sagt lidt sent at skrive i tråden, men jeg synes bare ikke disse tåbelige udtalelser, skulle stå uimodsagt, med risiko for at bringe flere lav-det-selv læsere i vanskeligheder. 

Mvh EGJ.

Ja en lidt antikveret tråd. (men det gør jo ikke noget)

Har vist aldrig set disse allu. bundglaslister monteret andre steder en i bunden af vindues rammen.

Tror det vil komme til at se mystisk ud med disse i alle glasfelter.(smag og behag er jo forskellig)


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også