Køler min påhængsmotor som den skal?

Hej Jeg har en Force by Mercury 5hk to takts påhængsmotor som jeg er i tvivl om køler med vand som den skal. Da jeg skal have den solgt ville jeg gerne tjekke om den nu stadig virker, og har jeg prøvet at sætte den i en balje med vand som dækker til lige op over vingerne, så den burde optage vand. Men eftersom jeg ikke kan se den "spytter" noget vand ud igen tør jeg ikke have den kørende ret længe, med frygt for at den skal brænde sammen. Så mit spørgsmål lyder: Hvordan kan jeg se om den optager det vand den skal? Og skal jeg være nervøs for at den brænder sammen hvis jeg holder den tændt i længere tid?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er almindeligvis en "sladrestråle" på påhængs motorer, kommer der ikke noget vand ud af den, er dit kølesystem ude af drift.
Hvor skulle den "sladre-stråle" komme ud fra? Kan ikke umiddelbart finde et hul oppe ved motoren hvor den normalt kommer fra!
Hej

Man bliver altid klogere af at prøve, og har nu fundet ud af at vandet kommer ud forneden ved propellen

Ja det gør det på alle vandkølede u.b. motorer, men de har altså også en lille stråle oppe unde cylinderen der sender en tynd stråle ud som en sikkerhed for brugeren.
Det er et lille hul der typisk peget bagud og ned mod vandet. Der kan sidde en snegl i hullet som du kan fjerne med ståltråd. Har du haft hevet i snoren uden benet var i vandet kan det være din impreller der er ødelagt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
På Min 15 hk Mariner (Mercury) er der kun kontrol stråle, når termostaten er åben, så når motoren er kold, kommer der ingen stråle.
Det gør det lidt svært at se, om den nu får vand nok, når jeg har den startet "på land"

mvh jens
Man må ikke starte sådan en uden benet er i vand.. Hvis man er uheldig river man imprelleren så den ikke virker.

Min har lige fået ny termostat i (mariner 9.9 4 takt) og der er kraftig kontrolstråle konstant, man kan dog mærke at vandet skiftevis bliver lunkent / koldt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har faktisk oplevet at der var kontrolstråle, men der kom alarm på temp. under sejlas.
Det viste sig at 3½ af 6 blade på impelleren var væk, nok til stråle men ikke til køling.

Men hvor lang tid har motoren stået?

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis