Male rustne søm

Hej

Jeg skal til at male mit udhæng og jeg kan se at der nogle rustne sømhoveder som er trængt igennem den gamle maling. Skal jeg male dem med noget bestemt dækkende først eller skal jeg bare påføre den Pinotex Classic træbeskyttelse jeg har købt til opgaven?
Jeg har noget Dyrup Kvikstop stående kan det evt. bruges?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu kender jeg ikke Dyrup Kvikstop , men alm rustbeskyttelse til jern vil  være ok.
Men det kræver du skraber ned til metallet, men lav en lille prøve først, for at se om det ser ok ud.
Jeg ville nok selv bare male dem over, med træbeskyttelsen, og så se om det ikke holder rusten væk.

mvh jens
Hej

Du skal have fat i en spraydåse fra flügger... Den er halvdyr (150 kr) men til gengæld har du "rust-stopper" til resten af livet (eller dåsens levetid). Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men det virker!
Lad være med bare at male dem over, de vil komme igen ret hurtigt. (et par uger) Dyrup kvikstop kan i nogle tilfælde holde det, men ellers den henrikhp nævner. Den kaldes pletspray. Men lad nu være med at stikke dysen op i næsen og trykke Vi faglærte må i teorien ikke bruge den mere da den er temmelig giftig. Shellark kan måske også gøre det,- men det er noget med at shellack ikke er så godt på i forvejen malede emner (det ligger sig som en hinde, og shellak er ment på det skal trække ind i træet), da det kan risikere at krympe/lave rynker når der kommer nyt maling på. Ellers noget rustbeskyttelse, kan ikke lige huske hvad den hedder.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Shellak kan ikke bruges som rustbeskytter, du skal have fat i nogle af de andre produkter, der bliver anbefalet.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Annonce
Metalmaling er altid dyrt.
Fluggers Pletforsegler koster 169 kr
Men du kan osse bruge Galvafroid eller Hammerithe.
Sidstnævnte koster ca. 100 kr for en lille dåse i j+f og importøren hævder at den kan anvendes direkte på rust.
Og det skal nok passe. Det kan al maling jo.
Løs rust skal jo ihvertfald børstes væk. Og giv bare et par gange eller fire.
sidder sømmene på en lodret flade eller i "tørvejr"?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også