Fjerne glasvæv

Hej alle

Jeg har lige købt et hus og hele hytten er beklædt med glasvæv. Dette er ikke noget jeg ønsker at beholde og vil gerne fjerne det.

Jeg har læst et par tråde omkring fjernelse af glasvæv.
Jeg er umiddelbart ikke glad for at skulle fuld spartle. Og kan forstå at damp ikke er vejen frem.

Her er mit spørgsmål.

Jeg har fundet noget der hedder tapetopløser. Er der nogle der har erfaring med dette produkt? Og virker det på glasvæv?

/Tuxbassen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Glem alt om damp, tapet opløser osv.

Tag et par handsker på. Skær et hjørne fri e.lign og hiv det af. Evt lige brug en spartel til at "lukke" et stykke op med. Når du først får det åbnet op, er det rimelig let at hive af Efterfølgende vil der være en masse små "firkanter" fra der hvor malingen har lagt sig i hullerne i glasvævet. Dem kan du sådan rimelig skrabe/slibe af med en spartel. Men du kommer nok ikke udenom at skulle fuldspartle væggen efterfølgende. Men det bedste er helt sikkert at hive det ned

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Okey, lad os sige at det er min løsning og jeg går i gang med spartelmassen. Er der så et trick til at få vægen rimelig lige og ikke alt for ujævn?

/Tuxbassen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
En bred spartel og lidt øvelse. Det går ret hurtigt at lære.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Skrevet af Jacko på 27 jun 2010 21:55
Hej.
Glem alt om damp, tapet opløser osv.

Tag et par handsker på. Skær et hjørne fri e.lign og hiv det af. Evt lige brug en spartel til at "lukke" et stykke op med. Når du først får det åbnet op, er det rimelig let at hive af

Jacko, du er ikke god nok til at hive penge ud af folk!!

For nogle år siden skulle jeg sælge mine forældres 70er hus, der tidstypisk var tapetseret med hessian, som tidens trend var den gang.
Da der havde været 50 købere og se på huset sammen med deres håndværkere, og de alle besvimede ved synet at den i øvrigt ulastelige hessian, besluttede vi at så måtte huset inkl. de flotte egetræsdøre og karme males hvide, så det kom til at ligne et gravkammer.
(Der var så også nogle grønlige kakler på badeværelsesgulvene, som gav disse folk nærmest hjertekramper.)
Vi fik tilbud på dette hærværk fra 3 forskellige håndværkere, der alle gik i koma ved synet af hessianen, og udviklede fantasifulde teorier om, hvordan man dog skulle klare det koloenorme problem evt. ved at overspartle og sære forslag om at slibe hessianen ned osv osv.
Jeg gjorde så det, du så fint foreslår, og i løbet af et par timer, havde jeg revet det hele ned og kørt det på genbrugen, og det var i et hus på 170 m2. Derved sparede jeg op til min. 20.000 kr. på et par timer!! Og det gik meget nemmere end jeg i min vildeste fantasi havde forestillet mig.

Derefter kunne nogle folk af anden etnisk oprindelse gå igang  med malerhærværket, hvorefter huset hurtigt blev solgt.

Med venlig hilsen
ktm

 

ktm. Nej, det vedgår jeg mig gerne hvad angår arbejde er jeg ikke god til at hive penge ud af folk.
Jeg vil langt langt hellere komme ind i et hus hvor der skal hessian eller glasvæv ned end tapet. hessian og glasvæv går hurtigt da man kan tage det i lange baner... Afdampning af tapet er mange gange dødens pølse... Men der kan man generelt sige, jo flere lag tapet jo lettere er det næsten at dampe ned. Væggen har jo svært ved at holde f.eks 10-12 lag tapet og derfor sidder det somregel lidt løsere, end hvis der kun sidder et lag rutex.

Tuxbasse: En god bredspartel og en god sandspartelmasse. Så kører det Start altid nedefra og kør opad. Forstået på den måde, at du hele tiden trækker spartelmasse ned i det du har spartlet (det er det letteste i forhold til omvendt). Men gå ikke i panik hvis du ikke får det synderligt pænt,- at spartle kan være temmelig svært hvis man ikke har øvelse i det Men det positive er, at man altid kan slibe i det når det er tørt Men lad være med at trække rundt i det samme stykke spartelmasse i alt for lang tid, da det så VIL gå galt på det tidspunkt når spartlen begynder at sætte sig (især nu hvor det er så varmt) så hellere lad der være lidt buler og riller Du kan altid slibe det, og så evt trække det engang mere med et tyndt fint lag

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Og lad for guds skyld være med at købe det billige spartlemasse de sælger i Jem & Fix - det tager alt for langt tid om at tørre.
Sådan noget l... skulle det være forbudt ved lov at sælge
hehe... Nej, lad være med at købe dem for billigt Fik engang fat i en fra Bauhaus mener jeg det var. Den var så tynd så den løb af væggen igen.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvis glasvæv sidder fast uden buler, så spar det arbejde med at tage det af, slip overfladen let og så fuldspartle - ingen grund til at rive det af, grunden til at du skal slibe, er at ingen ved hvilke glans der er malet med, hvis det fx. er glans 20 kan du jo vaske med vand uden at skade malingen og så kan du heller ikke få spartel at hæfte, men hvis du ved at der ikke er malet med andet end alm. maling/glans behøver du ikke at slibe.

God fornøjelse.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Super ... Jeg er allerede igang og det er pænt nemt at få ned så mangler jeg bare resten hehe

jeg siger mange tak for alle svarene. De har været meget hjælpsomme.

Jeg regner med at skulle købe det hele i S-lageret. ikke noget silva/jem&fix til mig.

jeg har før købt maling i jam&fix hmmm. ikke nogen succes.

/Tuxbassen

Man kan sagtens spartle det over ja, oså selvom det er glans 20 (hvilket man jo somregel nok kan se). Men vil man gøre det ordentligt, og være sikker på det ikke slipper nogensteder så riv det ned

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også