Mure hullet fra fjernet dør selv?

Hej med jer.

Jeg har fjernet 2 døre i min garage og værksted. Muren de sad i var røde mursten. Muren er pudset og pudsen er faldet af flere steder så derfor skal hele væggen skal pudses op igen bagefter. Der er tale om indrevægge.

Jeg har ikke lige råd til at få en mure ud, så jeg vil godt selv mure dem op og pudse op bagefter.
 
Så jeg håber at en venlig sjæl vil bruge lidt tid på at fortælle mig hvilke materialer jeg skal bruge (Jeg har murske, spand, pudse bræt osv.) og hvilke blandings forhold jeg skal blande i. Og hvor mange og hvilke sten jeg skal bruge pr. m2.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har selv fjernet en dør og brugt gips til at lukke af med.. man kan ikke se forskel, når det bliver pudset op alligevel - og er noget billigere end at mure op..

/cs

Jeg ville mure hullerne efter med 100mm lecablokke. Det er hurtigt og effektivt, og når væggen skal pudses på begge sider, behøver du ikke bruge teglsten. Anskaf dig en gang strand- eller bakkemørtel (alt efter temperament) samt en gang cement i alm. styrkeklasse. Bland det i str. forhold 1:6 og så er det ellers bare derudaf. Husk murpap i bunden, og sørg for at mure i forbandt. Du kan evt. forankre lecaen i den gamle væg ved at bore bindere i for hver tredie skifte. Når du skal til at tyndpudse efterfølgende, vil jeg anbefale dig anskaffe et stort stålbræt til opgaven, og så søge lidt op på metoden, medmindre det er noget du har prøvet før. Det kan være tricky at arbejde med de første mange gange - og her gør øvelse mester. 

God fornøjelse med projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af KJ på 28 jun 2010 11:40
Jeg ville mure hullerne efter med 100mm lecablokke. Det er hurtigt og effektivt, og når væggen skal pudses på begge sider, behøver du ikke bruge teglsten. Anskaf dig en gang strand- eller bakkemørtel (alt efter temperament) samt en gang cement i alm. styrkeklasse. Bland det i str. forhold 1:6 og så er det ellers bare derudaf. Husk murpap i bunden, og sørg for at mure i forbandt. Du kan evt. forankre lecaen i den gamle væg ved at bore bindere i for hver tredie skifte. Når du skal til at tyndpudse efterfølgende, vil jeg anbefale dig anskaffe et stort stålbræt til opgaven, og så søge lidt op på metoden, medmindre det er noget du har prøvet før. Det kan være tricky at arbejde med de første mange gange - og her gør øvelse mester. 

God fornøjelse med projektet.
Jeg synes altid folk herinde rådgiver til blandingsforhold 1:6. Til en murer/pudseopgave bør den altså være ca 1:11. Det er rigtigt som du skriver at der skal bindere i.
Held og lykke.

Jeg ville opmure det i mursten. Så undgår du revner ved at anvende 2 forskellige materialer.
Der går 63 mursten til 1 m2 ved en halvstensvæg (altså 108mm bred uden puds) som jeg går udfra din er. Hertil skal anvedes 37 liter mørtel pr. m2.
Jeg vill købe nogle blødstrøgne sten da de er bedst at pudse på, derudover er der ingen krav til dit projekt.
Som opmuringsmørtel vil jeg foreslå strand- eller bakkemørtel 6,6% blandet 1/13 med Aalborg basis cement.
Ang. pudse arbejde vil jeg foreslå samme blandingsforhold bare med 9% strandmørtel i stedet for 6,6%. Hertil skal anvendes ca. 17 liter pr. m2 - det variere dog iht. tykkelse af pudsen.

Køb lidt ekstra da der altid går lidt til spild o.lign.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis