Hjemmelavet topdressing

Hej

Jorden under vores græsplæne (anlagt i efteråret 09) er stenhård, så græsrødderne har det rigtig skidt. De kan hverken få vand eller luft. Vi vil ikke lave det hele om igen (400 m2). Der findes åbenbart ikke nogen maskiner, der kan rive op i jorden uden at fjerne græsset. En plænelufter/vertikalskærer er vist ikke nok.

Derfor må løsningen være at give hele græsplænen en omgang topdressing. Der står en masse forskellige opskrifter på topdressing på nettet, så er helt rundforvirret nu.

Nogen herinde der har en god opskrift på en topdressing, der kan redde vores græsplæne?

Vi har 2 m3 sand og en del overskudsjord. Det kunne være fint, hvis det kan bruges til topdressing
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan lufte plænen ved at tage en havegreb, og så træde den ned i jorden for hver 20-30cm over hele plænen.

I kolding området (6000) er der generelt meget ler i jorden, så du skal have en topdressing med meget sand, jord uden ler og evt. lidt kompost. Det kommer du på efter du har luftet plænen.

Nu ved du hvad søndagen skal bruges til

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Første sommer med en nyanlagt græsplæne er sjældent særlig særlig imponerende.
I dit sted gad jeg ikke kere mig om det. Græs er meget hårdfør og til næste år ser det garanteret meget bedre ud.
Der gik ca 2 år, før min græsplæne blev manerlig og har flere gange været ved, tilsyneladende, at visne væk i tørre perioder, men hver gang regnen kommer igen, skal jeg igen, igen slå græs.
Glæd dig hellere over, at du ikke skal slå græs hele tiden!

Med venlig hilsen
ktm

 

FWM:
Pyh.. det er da et kæmpe projekt. Findes der virkelig ikke en maskine man kan leje til det?
Så du mener, at vi godt kan sprede almindelig harpet sand / brolæggersand ud på græsset som topdressing?

ktm:
Vi vil jo gerne have en flot græsplæne. Der kommer bare mere og mere ukrudt, hvis vi ikke snart gør noget. Det kan åbenbart godt gro i den hårde jord.
Græs gror også fortrinligt i hård jord, men det tager rigtig lang tid. Bare slå plænen og til sidst giver det meste af ukrudtet op,
Ellers må du ud med sprøjten og dæmpe ukrudtet, hvis du ikke har tålmodighed!

Med venlig hilsen
ktm

 

Tror altså ikke en topdressing er løsningen hvis det er fordi jorden er blevet trykket sammen af tung trafik. Desuden er det at blande topdressing, og trække det jævnt af er heller ikke specielt billigt, hvis det er 400 m2 det drejer sig om.

Som de andre skriver, er det kun ganske få ting i verden der kan klare at blive slået kontinuerligt, men græs er en af dem. Bliver du ved med at slå græsset/ukrudtet, så bliiver det pænt til sidst.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce
ktm og thejokers:
Så I mener begge at vi ikke skal gøre andet end at slå græsset?

Der er en del ukrudts sorter der ikke vokser sig store nok til at græsslåmaskinen kan nå dem. Dem må jeg så ordne med plænerens.

Har lige været ude med en havegreb (FWM's forslag), men kan slet ikke få den i jorden med mindre jeg står og hopper på den. Det gider jeg simpelthen ikke at gøre for hver 20-30 cm i 400 m2.
Så må jeg lige dokumentere!

Her var der tidligere urtehave, som var groet til i ukrudt. Det blev bare slået og i løbet af få måneder kom det til at se sådan ud.
Sporene skyldes intensiv kørsel med biler og trailer, hvor området var meget fugtigt i foråret. Men det retter sig erfaringsmæssit igen.

Her var der tidligere jordbærbed, som var groet til i ukrudt og kvikgræs. En dag blev jeg træt af det roderi og slog så skidtet med græsslåmaskinen. (Konen var en smule utilfreds!)
Knivene var, lige som i det andet tilfælde, ikke helt begejstrede for ujævnhederne, især ikke når de indeholder større eller mindre sten.
Men nu er alt jævnet af og til mit brug er det godt nok.

Resten af plænen, ca 2500 m2 må finde sig i at blive kørt på at biler, traktorer og lastbiler i det omfang jeg finder det praktisk. Den er godt nok meget hård!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du ikke mener en vertikalskærer kan gøre det, så er topdresiing heller ikke sagen. Problemet er, at rødder tager vand hvor de kan få det, og vælger den vej der er mindst modstand.

Så hvis du smider 2-3 cm på dine 400 m2, så vil gæsset sende sine rødder ud til siden i toplaget, og ikke ned i jorden, hvor den suger vand via upstigende vand (kappilareffekt). På den måde får du en græsplæne, der ikke er særligt slidstærk, og som vil være følsom overfor tørkeperioder.

Jeg har personligt kørt rundt på min plæne med en 5 tons gravermaskine, og lavet nogle grimme spor, men det har rettet sig, og græsset var efter et år helt fint.

Jeg ved godt hvor irriterende det er at have en idé om at man kan løse det på en enkel måde, og så blive skudt ned, men i det her tilfælde er det der bliver foreslået jo bare det billigste i verden - tålmodighed.

Da jeg engang blev utålmodig med min græsplæne, så vandede jeg den seriøst igennem, så der var så meget vand at der lå vandpytter i plænen. Herefter spredet jeg kallksaltpeter (det bønderne bruger på der marker) som koster ca 200 kr for 25 kg. Der er mere end rigeligt til din plæne. Har man en løs jord vil gødningsmængden dog kunne svide rødderne lidt, men hvis din jord er så hård, så tror jeg ikke der er et problem. Herefter vandede jeg igen.

Min plæne blev så grøn, at den nærmest var blå, så det var effektivt.

Jorden i min have var på nogle af de bare plettet så hårdt, at de øverste 15 cm nærmest var som puds, men gennemvædningen sammen med gødningen gav resultater i løbet af 4 uger. Men efter første vanding, skal der ikke vandes igen, for græsset SKAL altså hente vandet nedefra.

Min græsplæne er 2000 m2, så jeg er med på hvor gerne man vil have det skal være effektivt og nemt.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Ps. Jeg lavede topdressing til et område bagved et skure, hvor der var så bulet at plæneklipperen ikke kunne køre. Der va5 bare halv grus, halvt jord, men sand ville være lige så godt. Det eneste det handler om er, at gråsses ikke skal blive kvalt under laget, så der er bedst hvis græsstråene kan kigge op over overfladen du har trukket af med bagsiden af en rive, eller en palle med et par tunge sten på.

Så - nu har jeg givet mit svar på dit første spørgsmål :-).

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Lige et link til hvor man f.eks kan købe kalksalpeter http://www.foderlageret.dk/product_info.php?cPath=18704_18719&products_id=2783

Beklager mine mange stave/tastefejl. Det går lidt stærkt hér :.)

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis