Hjemmelavet topdressing

Hej

Jorden under vores græsplæne (anlagt i efteråret 09) er stenhård, så græsrødderne har det rigtig skidt. De kan hverken få vand eller luft. Vi vil ikke lave det hele om igen (400 m2). Der findes åbenbart ikke nogen maskiner, der kan rive op i jorden uden at fjerne græsset. En plænelufter/vertikalskærer er vist ikke nok.

Derfor må løsningen være at give hele græsplænen en omgang topdressing. Der står en masse forskellige opskrifter på topdressing på nettet, så er helt rundforvirret nu.

Nogen herinde der har en god opskrift på en topdressing, der kan redde vores græsplæne?

Vi har 2 m3 sand og en del overskudsjord. Det kunne være fint, hvis det kan bruges til topdressing
Hej Jorden under vores græsplæne (anlagt i... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ktm og thejokers:

Tusind tak for jeres gode svar Så har I endda brugt tid af denne sommersøndag på det

Ud og nyd jeres flotte græsplæner
Vil bare sige at din plæne er betydelig pænere end min. Det gør vel ikke noget at den ikke ligner en golfbane?


Jeg viste det også mest for at vise, at selv om man er så sløset som jeg er, kan resultatet da blive helt hæderligt alligevel.
Siden hen blev det slået, hvilket ikke skæmmer.
Jeg spiller ikke golf, og er ligeglad med om "græstæppet" opfylder krav til denne stabads.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lansing:
Nej der blev ikke grubbet inden. Læste at det kun var nødvendigt ved nye haver, hvor der har kørt store maskiner. Har prøvet at søge på de 2 ord før, men fandt ikke nogen steder, hvor man kan leje sådan en maskine.

mk.koch:
Det er ikke min græsplæne der er billeder af herinde

ktm:
Måske har du bare været heldig
Annonce
Hjemme lavet topdresning.
Kan bestå af 20% kompost resten af vasket sand 0-2 mm, Jord kan også bruges men er sand er nemmere at lave plan.

Hvilke græsfrø blev der brugt?, nogle billeder kunne måske hjælpe?, er der gødet i år?, hvad var der før?, klippes der med opsamler el. BIO klip?
Der kunne også tilføres noget Organisk jordforbedringsmiddel (Tørret Kogødning) fra www.osmo.dk.
Hvis man vil have en flot græsplæne, skal man være indstillet på det kræver lidt pleje/arbejde
Skrevet af @jannie@ på 27 jun 2010 09:26
FWM:
Pyh.. det er da et kæmpe projekt. Findes der virkelig ikke en maskine man kan leje til det?
Så du mener, at vi godt kan sprede almindelig harpet sand / brolæggersand ud på græsset som topdressing?


Ja det er et stort arbejde, men fordelen ved at bruge den 4 tandede greb er at der bliver luftet dybt (25-30cm), samtidig vil vand trække hurtiger ned i plænen og ud i jorden så rødderne bliver tvunget til at trække med ned af.

Sandet i topdressingen vil ret  hurtig blive optaget af lerjorden der der med bliver lidt lettere, men der går mange år med et lag hvert år før at det er virkelig synligt. Men det er stadig godt for plænen.

Vertikalskærer og plænelufter arbejder kun i overfladen (0-5cm), og er lidt den rigtige vej.

Hvis plænen skal være pæn i en fart, er der mange timers arbejde her og nu.
Ellers så tag det lidt med ro, og giv plænen noget Urea eller andet kvælstof og noget vand, så vil den gro helt vildt Så er det bare ud med plænekilpperen hver 2-3 dag, og det ukrudt der ikke dør af den tur kan tages med plænerens(fy-fy kemi)

God sommer


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Lansing:

Græsfrø: "den rigtige" fra turfline

Sået: efterår 09

Tidligere: græs i den ene halvdel og træer i den anden halvdel. Vi fjernede det gamle græs for at så samme slags græssort i hele haven. Det hele blev fræst med en stor havefræser.

Gødning: marts i år med plænegræs/kalk fra Trim.

Der er ikke opsamler på græsslåmaskinen.

Jeg ved godt at en flot græsplæne kræver arbejde. Det er jeg også villig til, men har bare ikke så mange penge i øjeblikket, så kan ikke købe gødning, kalk, plænerens osv. osv. Plænerens fra Trim vil koste 1100 kr. til én omgang. Det er mange penge for mig.

FWM:

Jeg prøver igen med greben, når det har regnet, så jorden ikke er så tør


Synes godt nok der er mange forskellige meninger om alt i denne verden. Nogen får det til at lyde som om, at det er raketvidenskab at få en græsplæne pæn. Hmm.. det er det måske også
Raketvidenskab synes jeg nu ikke det er, men det er vel okay at spørge lidt indtil hvad der er gjort?.
Du har fat i noget, som du selv skriver jorden skal være klar til det.
Og ja der er mange forskellige meninger om alt, det er vel også det der gør: lav det selv/nettet spændende?.
Man får en masse input og må gøre sine erfaringer herfra.

Måske kunne en jord prøve ved prodana hjælpe jer? bemærk der findes flere Analysetyper.
Den kan fortælle hvad græsset enligt mangler.
Det er da ærgerligt at bruge penge på kvælstof, urea (kan blive helt blå af det), kalk hvis det ikke er det der mangles, græsset skal jo også kunne nå at optage det, gødningsmå mængder lidt oftere).

Når der klippes uden opsamler kommer der næring fra afklippet græs og det vil være super at vertikalskærer i april, men først når jorden er klar til det, efter de 2 første klipninger, og igen i september, vertikalskæren må kun lige kysse jorden.
Ups hvor kom vi fra? det var en opskrift på topdresning, den er givet.
Lansing:

Det var skam heller ikke fordi du spurgte ind til det at jeg skrev at det var raketvidenskab Det var mere sådan generelt.

Mange tak for alle inputs

Go' sommer til jer alle
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis