fejlmontering af vaskemaskine

jeg har netop lavet en kæmpe brøler. I dag har jeg købt en ny vaskemaskine af samme mærke som den gamle. Ved montering afmonterede jeg den stikprop der sad på ledningen og satte herefter maskinen til på samme måde som den gamle dvs farvekoderne på ledningerne passede sammen. Da jeg tændte for maskinen gav det et knald inde i maskinen og mit relæ slog fra. Jeg prøvede efterfølgende at montere den stikprop der oprindeligt sad på kablet og herefter tilslutte den nye vaskemaskine direkte til en stikkontakt. Maskinen virker stadig ikke men lyser dog i on/off knappen. Jeg har kontaktet det sted jeg købte maskinen og de sender en reparatør næste uge. min bekymring er om maskinen kan laves hvis jeg evt har sat 360v til en 230v makine??
( det er sidste gang jeg forsøger mig med sådan noget
Håber på eventuelle positive meldinger ifht en mulig reparation.

- god sommer 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej...

Det lyder ikke godt det der.

Typisk sker der ikke noget med motor osv. i maskinen, men oftest er printet i maskinen brændt af. Dette kan være en bekostelige affære, men det er ikke sikkert. Er meget forskellig fra maskine til maskine. Du kan også være heldig, at det bare er en intern sikring, jeg tvivler dog eftesom dit relæ slog fra.

Hej,

Du har helt sikkert sat den til en for høj spænding..

Der sikker en lille sikkerhedsdims der "sladrer" om dette.. Så luk låget op, klip den brændte dims af, tilslut KORREKT og se om den ikke kan køre.. Ellers hedder det nyt elektronik.. desværre..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Den "sladre" fætter hedder en vaistor og er beregnet til at tage strømspikes.
Hvis den trak sikringen så lever vaskemaskinen stadig. ellers er der noget der er dødt i den. måske har maskinen en intern sikring som er grillet.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis