Ekstra damptæt folie mellem lerbund og sandpude

Hej

I vores geotekniske rapport står der, at når de ca. 80 cm. jord er afrømmet skal der straks udlægges ekstra damptæt folie, så leret ikke udtørrer. Folien skal blive liggende og sandpuden skal så etableres ovenover. Når der efterfølgende skal udgraves fundamentrender, vil man jo støde på folien, så man skal vel kunne grave igennem den. Jeg skal selv udføre arbejdet, men jeg kan ikke finde ud af, hvilken type folie der skal anvendes, det er jo ikke en radonspærre på dette sted. Er der nogen der har et bud på, hvilken type der skal anvendes ?

Selvbyggeren

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er for at holde leret fugtigt, vil en kraftig plastick kunne klare opgaven !

V.h.  Håndværkeren
Ja, det var også min første tanke, men spørgsmålet er om almindelig plastic ikke nedbrydes efter nogle år. Med vores jordforhold "fedt ler" er det yderst vigtigt, at der sikres en så konstant fugtighed i jorden/leret under sandpuden. Jeg undrer mig over, at det er så svært at finde oplysninger om dette idet jeg kan finde masser af geotekniske rapporter, hvor der står, at der skal anvendes ekstra damptæt folie mellem leret og sandpuden.

Selvbyggeren

Det er jo et spørgsmål om hvilken plastick du bruger, for noget opløses igennem årene det er rigtigt.  Men de der bruges til dampspærre er mere holdbart, og ellers skal du bruge noget af det noget kraftigere dug man bruger som undertag i vore dage. Så vil du ialtfald være på den sikre side.
En skam at Orla Nautrup ikke har bemærket tråden endnu, for er der noget den mand ved noget om så er det lige netop sådan en opgave.
ring til ham der har lavet raporten
når du nu har betalt for at få lavet den ( og det har nok ikke været billigt ) har du også betalt for at kunne blive vejledt i netop denne type tvivlsspørgsmål
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis