Gasbeton beklædt med cellutex - hvad gør vi?

Vi har kig på et hus i gasbeton, hvor der er cellutex på inderydervægge.

Hvad gør vi med det? Så vidt vi kan læse os til, er det noget med at hive det ned, og noget nyt op. Spørgsmålet er blot hvad?

De forskellige løsninger vi har fundet frem til er:
1. Isolere indvendigt, dampspærre og gipsplader op. Så vidt jeg kan forstå er det ikke den bedste løsning, da det kan føre til frostskader i ydermuren, da muren ikke vil få varmen inde fra (bliver en kold mur).

2. Sætte tapet direkte på betonvæggen.

3. Sætte gipsplader op, spartle og tapet op.

Hvad er fordele og ulemper i de tre muligheder efter jeres mening? Hvad skal vi være opmærksomme på? Det skal siges at vi regner med at isolere udvendigt på et tidspunkt når tiden (læs pengene) er til det.

Og endeligt - hvordan griber vi det lettest an?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har været igennem det samme projekt. der var dog ingen cellutex på vores vægge, men du bør rive dem ned. Jeg satte "Knauf varmevæg" på indersiden det er 30 mm. EPS plade med dampspærre og gips på. Jeg har ikke haft problemer med at ydermuren er frostsprængt og det er tredie vinter de har siddet der. I dag ville jeg ha lavet det med stål regler batts og 2 lag gips. det er billigere og du vælger selv isolerings tykkelsen.
du skal beslutte om du vil isolere indvendig eller som du skriver sætte tapet på direkte på betonvæggen. det kommer vel også an på hvornår du vil facade isolere. Måske kan du leve med at væggene ikke er isoleret i en periode indtil du isolere udvendigt. Jeg skal selv igang med at facadeisolere og har tænk mig at tage en væg ad gangen og så sparer lidt op og så tage den næste.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tak for dit svar.

Er der mulighed for at den byggesagkyndige kunne have taget fejl af cellutexpladerne - jeg har fået fat i de gamle tegninger, og der står at huset er beklædt med gipsonit?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så vidt mig bekendt er der det samme, kært barn mange navne. De bliver også kald "blød masonit"
Det burde han have opdaget når der bankes på gips og cellutex er det meget forskellig lyd der kommer.Men jeg gir ikke så meget for de byggesagkyndige. dit hus kan jo være "født" med gipsonit og så har tidligere ejere revet det ned og monteret cellutex. Det isolere jo en smule bedre end gips. min anbefalinger at du river skidtet ned og isolere indvendigt med 50 mm. Med stålregler, mineraluld dampspærrer og 2 lag gips. så får du flotte nye vægge med en OK isolering uden at miste for meget af dine m2 i huset. og isolere du udvendigt senere med feks. 100 mm lader du dem bare side. så kommer du til at mærke det på varme regnskabet.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tak for svar igen. Umiddelbart ville jeg også selv mene at det er forholdsvist let at høre forskel, og jeg var heller ikke selv i tvivl.

Vi må se hvad der dukker op når vi får det ned.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det har siddet der i 30 år eller mere, så hvis du facade renoverer i løbet af et par år, sker der jo nok ikke noget ved at det blive siddende ind til da.

Til den tid kan du så bare spartle væggen op, og glemme alt om gips mm.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Vi har faktisk tænkt på bare at pille det ned, og spartle væggen op. Det ville formentlig være næste sommer vi facade renoverer, så vi tænker at en enkelt vinter, nok skulle gå.
Købte hus sidste år og stod i præcis samme situation. Jeg fjernede alle cellutex pladerne. Fuldspartlede væggene og satte filt på. Om et par år regner jeg så med at efterisolere huset udefra.

 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også