Dilemma... Loftkonstruktion

Jeg skal lave en ny loftkonstruktion da der er ca. 130-160 cm mellem nuværende loftbjælker. Jeg vil dog gerne beholde de eksisterende som synlige for æstetikkens skyld - de er dog så skæve at fra ydervæg til skillevæg(ca. 3m) er der i værste en forskel på ca. 5 cm. Nu går spørgsmålet så på om det vil se helt vildt underligt ud at lave et loft som bliver meget nøje i vatter?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, med så stor forskel bliver det ikke pænt at se på, 5 cm over 3 m er meget.
Kan du ikke finde en slags kompromislinie mellem "100% i vatter" og "parallel med bjælker"?

Jeg sætter nu lidt spørgsmål ved "æstetikken" her...

Bent.
Hvad bliver afstanden fra de gamle bjælker til det nye loft ?

Jacob
Jeg synes da bare, at du skal lade dit nye loft være i vater så skævhederne i de gamle bjælkelag fremstår tydeligt. Er det ikke en smule paradoksalt, at ville fremhæve det gamle og bomkantede, men samtidigt forsøge at kamuflere skævhederne? Det er jo selvklart smag og behag, så mærk efter i dit hjerte og tag en beslutning ;-)

Morten

 

Jeg stod med et lignende problem, da jeg i sin tid lavede min loftskonstruktion.
Jeg valgte at lade skævhederne være åbenbare, men fik skåret nogle kiler ved snedkeren i Asnæs, til at lægge oven på bjælkerne, så gulvet på 1.sal blev knapt så skævt og uens og bølgende.
Disse kiler blev dækket af den smule lydisolering og gips jeg satte op imellem bjælkerne.
Der er aldrig en kæft, der har kommenteret mit loft i negativ retning fsv ang. skævheder.
Da du bor lige i nabolaget, kan du da sende mig en PM, hvis du vil se det.

Med venlig hilsen
ktm

 

Bjælkerne er i det ene rum 125x125mm og i det andet er de 160x160mm. Loftet bliver nedsænket ca. 5-7cm afhængig af hvilken forskalling jeg beslutter mig for. Jeg tror jeg lader skævt være skævt, og så må det gå ind under landlig charme. Det er trods alt et hus der oprindelig er bygget i 1800, og jeg har ikke lyst til at pille al "ånden" ud af husets historie.

Det kommer sig også af at der skal laves førstesal, og der skal gulvet jo gerne være lige.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis