Genuaskinner

Har renoveret en BA26, som ikke havde genuaskinner monteret. De er købt og skal monteres, men jeg er i tvivl om korrekt pladsering, der er meget forskelligt fra båd til båd.
Kan nogen hjælpe med råd og evt. illustrationer??
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du finder skøde punktet ved en trække en line der skal stå vinkelret på forstaget og ned på dækket. Der hvor den møder dækket skal den første 1/3 af skinnen gå forover og resten agterover. Nu er en Banholm jo langkølet så den går ikke så højt til vinden som eks. min Solus, så jeg vil tro at du skal anbringe skinnen så lang ud mod lønningen som muligt. Glemte lige at skrive at den vinkel finder du ved at trække en line der rammer forstaget og går lige forbi skøde øjet på din krydsfok.

V.h.  Håndværkeren
Tak for det hurtige svar, Håndværker. Jeg forstår det sådan at jeg monterer fokken og trækker en line 90 grader fra forstaget, gennem fokkens skøde øje og til dækket. Det er skøde punktet. Jeg monterer så skinnen så 1/3 er foran skødepunktet og 2/3 bag. Skal jeg montere skinnen paralellt med bådens længderetning, eller skråt som på mange både??
Der er en masse huller i lønningslisten. Mon ikke de er fra skødeskinner.

Hilsner
John
Ja det er rigtigt opfattet
Det er da muligt at de huller der er der i forvejen er de gamle huller til skødeskinnen, det vil du kunne kontrolere hvis du laver den lille øvelse jeg har beskrevet.
Den streg som Elvstrøm sejl har sat på vores forsejl peger på midten af forsejlet forlig.
DVS at du trækker en linje fra midt forlig og gennem øjet skødet fæstes i og der er midten på skinne...
Jeg ved godt du ikke er enig Håndværker. Men det kan være det giver sig selv hvis man prøver begge metoder.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvor ser du den uenighed Andy ??
Annonce
En 90 graders vinkel vil ikke ramme samme sted som fra midten af forlig. fra midten af forlig på sejl bliver vinklen typisk mindre.

Svendborg

Jamen så misforstod jeg blot hvad du skrev Andy, jeg kan dog ikke se at det skulle være særlig godt. Så vil agterliget blive trukket mere fladt medens underliger vil være mere hult !
Ikke desto mindre så har jeg set det beskrevet, at man tager midterpunktet på forliget og fører en linje gennem skødeøjet og der har man det neutrale punkt og trækker lige meget i underlig som agterlig. Og det passer også med den streg der er syet på vores sejl.

Hvis man måler 90 grader på forstaget og gennem øjet vil du få skødepunktet meget lang bagud og stramt underlig men rigtigt meget twist i toppen..

Jeg har set flere sejl med sådan en "vejledende" streg ved øjet og de peger alle mod midten af forliget på sejlet.

Men nu har jeg ledt efter billeder på nettet men kan ikke lige finde dem..
Har dog fundet dette på elvstrøm sejl hvis du vælger genua eller jib vil du se den røde streg i bunden og den er ikke 90 grader, men peger på midten af forliget.

Svendborg

Jeg vil give GOM ret her, det er i hvert fald, det jeg lærer mine elever på sejlskolen er udgangspunktet for skødeblokken til forsejlet.
Jeg tjekkede også lige med John Mast's Sejl og Rigtrim og den siger det samme.
Det mål du snakker om håndværker altså vinkelret på forliget til skødebarmen(igen i følge Sejl og Rigtrim) er LP målet, der bruges til at beskrive størrelsen af forsejlet, altså om det er en fok eller en genoa 1 ell.2.
Venlig hilsen Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg skal da være den sidste til at påstå at min løsning er den rigtige, på min store Katamaran var skøde punktet som jeg beskriver, det var det også på min Gaffelriggede Ketch. Men jeg har ikke tjekket hvordan det sidder på min Solus.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis