Solfanger montering i tag... fusk ?

Hej,

Jeg har fået monteret 2 solfangerpaneler i taget.
Jeg flere gange har diskuteret med montøren om hvorvidt montagen er udført korrekt, det er den efter min mening ikke.

Som det ses på vedhæftet billede, gaber tagstenene i begge sider af solfangerne elevejen ned således at skidt og sne kan trænge ind under.

Når man kigger fra loftet ind på bag siden af panelerne (dækket af undertag) kan imidlertid tydeligt se sollys der rammer undertaget oppe ved de to øverste hjørner.

Er det mig, eller er det bare noget fusk ?


Se evt. stort billede her:

Mvh. Erik

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lys ind = vand ind = avava

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I grunden er det vel ikke anderledes end som man afslutter i en skotrende. Der kan jo også komme fygesne ind på undertaget.
Inddækningen er dog ført ind under den første bølge, og hvis afdækningen er holdt godt op, inde under den yderste tagsten, kan det væsentligste vand løbe ud via afdækningen.
Hvis man skulle have dækket af oven på tagstenene ville det have blevet meget lidt kønt at se på, men måske mere tæt.
Løsninger ser elegant ud, set med mine øjne, især når skærestøvet er regnet af.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det ser træls ud, men tvivler på det kan laves meget flottere, medmindre du får mere afstand mellem fanger og tegsten. Der er derfor man ikke indbygger solfangere, da det bliver lidt noget klamp..
Jeg medgiver det kan være vanskeligt at se på billedet.
Ifølge montering vejledningen må der være 40mm mellem siden af fangeren og tagsten, og det tror jeg også den er.

Men hvis man kigger på den nederste sten der er skåret i venstre side vil man se at den ikke ligger ned mod stenen nedfor, men derimod gaber. Det ses også alle sten der er skåret er løftet af en eller anden årsag. Det kan ses på den øverste sten til venstre der er skåret, den slutter ikke tæt til stenet til højre.

Det er ikke afstanden fra sten til fanger jeg er bekymret for, men afstanden fra sten ned mod inddækningen.

Desuden kan jeg jo heller ikke forstå hvorfor der trænger direkte sollys ind på undertaget i begge hjørner øverst.

~Erik
Grunden til at dine tagsten gaber er sikkert fordi han har glemt at skære nakken af den del af teglene som ligger henover inddækningen, udover dette skal der også skæres ud for teglets bagkant for evt. opkant ved inddækningen.

Jeg er så godt som 100% sikkert på at dette er årsagen til dine "strittende" tagsten.
Helt enig med koludabyg.. det en klassiker når man sætter tagvinduer i, man skal fjerne nakken....

Din betontagsten, har jo heldigvis 2 nakke, så den stadig kan sidde ordenligt hvis du får skåret den ene af...

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis