Må oliefyret køre uden vand i radiatorer

Hej, Jeg skal afmontere nogle radiatorer og skal derfor tømme anlægget for vand. Der går et par uger før nye radiatorer sættes op. Jeg vil gerne undgå at skulle sætte propper i rør hullerne og fylde vand på før de radiatorer er monteret, men oliefyret skal køre for at jeg har varmt brugsvand. Mit spørgsmål er derfor om oliefyret, keddel eller andet tager skade af at køre uden vand i radiatorsytemet.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville helt klart proppe af.
Alene risikoen for at der bliver spyttet ækelt, sort vand ud på de formentlig nymalede vægge m.m. er for stor!
Hvis fyret kører tør for vand, er det gode muligheder for en kedelsprængning.

Med venlig hilsen
ktm

Varmen fra olieflammen overføres via vandet i kedlen til hedefladen i beholderen, så det giver vist helt sig selv når der ikke er noget vand i kedlen. Det får du ikke noget varmt vand af.....
Samtidigt sidder termostat og overkogssikring med føler i vandet og hvis der ikke er noget vand, så brænder din brænder lystigt derudaf indtil.....??
Vær doven på den rigtige måde, hvis du ikke er helt sikker på hvad du har med at gøre og fyld vand på.

Tak for hurtige svar, jeg propper af
mvh.
Der skal vand på, ellers kan du let ødelægge kedelen, og på nogle anlæg kan du ikke lave brugsvand uden

Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis