Dør til skur - hvordan?

Hej,

Der er helt klart mange indlæg om dette emne, men jeg har ikke rigtig ramt det, jeg har brug for.

Kan nogen give mig et godt råd? Jeg har fået stablet et nyt skur på benene, men mangler at lave en dør. Åbningen er 116 cm og min primære bekymring er, at det bliver en for bred dør. Er der nogen, der har erfaring med så brede døre? Og er der nogen ting, jeg skal være specielt opmærksom på? Håjden er ca. 220 - er det et problem?

Der er nogen spørgsmål, der trænger sig på:

Hvor lange skal beslagene være?
Vil det være bedre/pænere at lave to døre (ved godt at det også er et spørgsmål om smag, men hvis jeg laver dørene lige brede så skal jeg altid åbne begge og hvis de ikke bliver lige brede ved jeg ikke, hvor pænt det er)
Bør jeg gøre den lidt lavere (190 cm) og lave et fast stykke ovenover?

Glæder mig til at høre alle kommentarerne.

Tak

/Inger

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Der er slet ingen, grund til at lave den lavere, og bredden er ikke noget problem. Du kan jo sætte et extra hængsel på, så der er 3 stk, og så købe nogle kraftige af slagsen.

Det vil jo blive et par smalle døre hvis du laver to

Jeg har da lige lavet en port/dør som er 2,20 m bred og 2,40 m høj som er hængslet i siden, og den er beklædt på begge sider med lærkekling.
Det kræver så tilgengæld lidt extra, forstærkninger hist og her

mvh jens

Det lyder dejligt, men hvor meget skal jeg så forstærke den og er der nogen specielt type træ der er bedst, så den både holder længe og ikke bliver for tung. Jens, du nævner lærketræ - jeg er klar over, at det er meget holdbart, men er det også (forholdsvis) let? Hvordan med beslagene? Er der nogen generelle retningslinier for hvor langt man bør lade dem gå ind på døren?

/Inger

Hej Inger,

Som det nævnes, er det "ikke noget problem", men den skal dog bygges stabilt. En simpel måde er at skrue en fuld plade på skelettet, så får du al den stivhed, du har behov for (i forhold til, at den med tiden ville "hænge lidt"). Lav skelettet i spærtræ og brug nogle gode hængsler. Mine porte er ca. 205 x 110 - og har ca.  65 år på bagen og hænger ikke.

Vær omhyggelig med at bygge det ordentligt - med små tolerancer og solide samlinger.

Mvh.

Jan R.
Lav en skydedør, har lige lavet det hjemme ved de gamle, da de skulle have udvidet døren i deres skur til 120 cm pga en havetraktor:-)
pris ca 1600 kr ialt, skydeskinnen kan købes i bauhaus til ca 650 kr(kolding). jeg skruede en regle på 10*4.5 cm i væggen og skruede endnu en uden på så det blev 9 cm tyk...

det blev både flot og diskret, og meget nemt at åbne for de gamle...

mvh ulrik

Lærketræ er ikke lettere end trykimpreneret fyretræ, snare tvært imod.

Jeg lavede "skelettet" i 45 x 45 mm spærtræ, jeg sømmede vindtrækbånd, hele vejen indvendigt, for at gøre den mere vridningsstabil, jeg lavede en skråstiver fra top til bund i 45 x 95 mm spærtræ.

mvh jens

 

Jens - tak for din beskrivelse. Det bliver nok noget lignende, jeg vil give mig til.

Boso og Ulrik: Jo, jeg ser godt ideen. Det, som jeg glemte at nævne er, at jeg har lavet det meste af skuret af genbrugstræ fra et gammelt skur, som ikke kunne flyttes, men som var af en helt ok kvalitet, så jeg forsøger at holde omkostningerne på det nede. Derfor ser jeg ikke rigtig skydedøren som en løsning - selvom det kunne være lækkert. I kan se skuret i dets nuværende tilstand her: 


/Inger

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis