Varmepumpe. Rør spændes med momentnøgle

Jeg er gået i gang med at installere en Panasonic Varmepumpe. Efter tidligere at have haft en Jem og Fusk model med quickkobling, besluttede jeg denne gang at gøre det ordentligt (selvom udskiftning mere foretages for at få støjniveauet ned) og har derfor udover varmepumpen også investeret i en vakuumpumpe, rørskærer og flangeværktøj og troede dermed at jeg var garderet. Nu viser det sig at rørerne skal spændes med moment, og jeg har godt nok en momentnøgle til toppe, men det kan jo ikke benyttes her. I stedet skal man jo have en eller anden form for skifte-, skue- eller fastnøgle med moment. Hvor finder man sådan noget til en ikke helt horribel pris og hvad hedder det, i tilfælde af at man vil google det? Jeg kan ikke finde andet end momentnøgler til toppe. Mvh, Kim
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der findes da sådan nogle gaffelnøgler, med ½" firkant til topnøglesæt, de burde kunne gøre det.
Slaglodder (fosforbronze), man ikke kølerør sammen?

mvh jens
Hej Jens,
Tak for indputtet. Har selv tænk på om der fandtes noget i den henretning, men jeg synes aldrig jeg har set det.
Ved tilslutningen på inde og udedel, laves en krave (flange) på røret og det monteres med en omløber som spændes med moment.
Mvh,
Kim
Jeg arbejder med disse anlæg dagligt.
Og om det er nødvendigt at bruge en momentnøgle er lidt som religion. Nogle folk mener ikke man kan uden, og andre har grebet liggende i hånden!
Det kræver naturligvis at man har styr på sine kræfter, og ikke overspænder omløberne. Men de skal jo stadig spændes fast.

Og hvis du nu er ellervild efter at følge instruktionsvejledningen til punkt og prikke, bør du kontakte en fagmand. I de allerfleste tilfælde står der i monteringsvejledningen, at installation skal foretages af en Aut. installatør. (Og i visse tilfælde er det et lovkrav)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg er godt klar over at jeg ikke helt er på lovens grund, men i broderlandet, må man gerne, til trods for at de omtales som forbuds......., så jeg har ikke de helt store moralske skrupler. Det er forøvrigt på svenske hjemmesider, jeg har fundet beskrivelse af proceduren, samt tilbud på nævnte tilbehør.

Med priserne på de gaffelnøgler, der kan monteres på en momentnøgle, tager jeg nok chancen og monterer uden moment. Vakuumprøvningen vil jo afsløre hvis der er utætheder (som jeg er mere nervøs for end overspænding).

Mvh,
Kim
Annonce

Her er lige præcis grunden til at spader som dig ikke selv må montere anlægget!

Vakuumprøvning min bare røv, rørtrækket skal trykprøves med 1.1 x PS. = 36,3 barA

og derefter evakueres!

Rigtige mænd skoder flare samlingerne på indedelen og fosfor lodder rørene.
husk nu olie når du samler flare samlingerne!

Køletekniker & Energiteknolog.

Jeg takker for de gode input jeg har modtaget på mit spørgsmål, også det om olie. Jeg håber ikke jeg har forårsaget for mange høje blodtryk. Det var da ihvertfald ikke det der var hensigten, men som en servicemeddelelse kan jeg da oplyse at det kan også trykprøves :-)

Mvh,
Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis