Installation af opvaskemaskine.

Jeg har lige købt en opvaskemaskine og ville gerne selv installere den. Den benytter et helt alm. strømstik uden jord, så det er blot sat i stikkontakten. Derudover er der indtag og udtag til vand, hvilket er koblet til under min vask, hvor der i forvejen var kobling til dette. MEN, det virker som om den ikke tager vand ind, da når jeg prøver at tænde den så siger den lidt lyde, men så sker der ingenting mere. Normalt synes jeg at man kan høre vand løbe ind i en opvaskemaskine. Jeg har vedhæftet et billede af, hvor vand-indtag er sat til under vasken. Den hane som slangen er sat på hælder ikke vand ud når jeg bare åbner for den uden slange på. Skal den gøre det, så fejlen kan ligge der, eller kan opvaskemaskinen være med at til "suge" vand ud af den?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske skulle du prøve at kikke i brugsvejledningen én gang til... ;-)

Du har byttet om på slangerne! Den der sidder på vandhanen med et spændebånd, er afløbsslangen.
Og den skal i afløbet.
Er der ikke en omløber med gevind på den anden slange?

Hvis du piller slangen af, skal der komme vand ud af hanen når du åbner. Eller skulle der heller ikke være varmt vand i hanen ved håndvasken ovenover...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej igen.

Jeg har desværre ikke brugsvejledningen, da jeg har købt den brugt. (Og kan ikke finde den på internettet).

De to slanger jeg har fra maskinen er hhv. den store grå og en tynd hvid. Er det den store grå som skal lede vandet væk fra maskinen og den lille hvide som tager det ind i maskinen?

Når jeg åbner for handen kommer der IKKE vand ud af den, men der kommer koldt vand fra min hane ved vasken (som sidder på samme rør). Jeg har læst noget med aquastop, men om det er i selve maskinen eller hanen ved jeg ikke.

Men det virker da underligt, at de eneste to udtag under vasken passer netop til opvaskemaskinen, men åbenbart omvendt hvis jeg har forstået dig korrekt?

Modellen af opvaskemaskine er en Ecotronic wqp8-9001bw.
Hej igen igen. Jeg tog fejl mht. hvordan udtagene passede til slangerne. De passer fint omvendt. Jeg har vedhæftet to billeder af hvordan de sidder til nu. Men der sker stadig ingenting. Men der kommer stadig ikke vand ud af hanen, når jeg åbner for den. Selvom der fint kommer vand ud af den kolde hane (og varme for den sags skyld) i hanen ovenover ved vasken.
Så bliver du nok nød til at finde en VVS'er der kan enten skifte din hane, eller sørge for at der kommer vand genem den.

Mht. afløbet, skal du være opmærksom på at der sommetider sidder en plastikprop i studsen, som skal fjernes.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Ok. Jeg har taget vandhanen af nu og kan heller ikke hælde vand igennem den, men der kommer rigelig vand ud af røret. Så det er vandhanden den er gal med der.

Mht. afløb, er det så ved vasken der kan sidde en plastikprop eller helt nede ved opvaskemaskinen? Under vasken fjernede jeg en lille plastik-dims som stoppede vandet fra vasken.
Annonce
det kan være det brune håndtag på vandhanden der er brækket indeni. det kan skrues af med en lille skrue trækker, også kan du åbne med en tang :-)
Ja, det er den plastik-ting ved vasken :-)

Og mht. hanen; Kan du mærke om den giver modstand, eller bare drejer stille med rundt?
Fjen den lille prop på toppen og brug en ligekærvet skruetrækker til at skrue den af med.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Og så ville jeg i dit sted lave en jordforbindelse til vaskemaskinen.
Jeg havde for år tilbage en ny, ikke jordet vaskemaskine, og den var utrolig ubehagelig at røre ved, faktisk rigtig modbydelig.
Jeg forbandt en ledning, som jeg satte fast i en af skruerne på kabinettet, til vandinstallationen, som bestod af jernrør ligesom din installation.
Det er muligvis ikke efter lovens ånd og bogstav, men det afhjalp mine problemer, uden at give kvaler andre steder.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har skiftet hanen til vand-udtag og det hele virker nu.
Jeg vil overveje det med at sætte jord i, hvis jeg ser der bliver lidt problemer med det.

Men tusind tak for hjælpen alle sammen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis