Mobilcam vs spejlrefleks

Nå... min verden står for fald
I al den tid, jeg har været herinde, har jeg haft et Canon EOS 300D spejlreflekskamera. Det var et rigtigt udmærket kamera tilbage i '05, og er det egentlig stadigvæk. Bevares, det er kun 6 Megapix, men i bund og grund er det rigeligt til det meste.

Med det i baghånden har jeg - med en vis ret - fnyst hånligt af diverse lommekameraer og især af de cams, der var i mobiltelefonerne. Lommekameraerne har en plasticlinse på 5 mm, mobilerne har én på maks 1 mm. Billedchippene var på en god dag 4x3mm.

Så kan man kalde et lommekamera eller en mobils kamera for 12 Megapix, det kan da teknisk set være rigtigt, men med en optik som et engangskamera, kan det da være fuldstændigt ligegyldigt.

Jeg fik mine fordomme bekræftet til fulde, da jeg så billederne fra vores HP Photosmart kamera. Farverne er enormt kedelige, dybdeskarpheden er ad pommern til, sammenlignet med vores 300D, selvom opløsningen er den samme.

Så alt andet end vores spejlrefleks er ubrugeligt. Nemlig. Vi er gode, de andre er idioter.

Så kom jeg til at tage et par billeder med min HTC Legend... Øv, det ødelagde godt nok mine fordomme

Hvor HP'en definerede en blå himmel som hvid, og en græsplæne som lysegrøn, så står farverne fra HTC'en stort set lige så flot som på EOS'en. Jeg har kort set aldrig oplevet et lommecam eller en mobil, der tager så flotte billeder i dagslys.

Skal man tage nærbilleder af en rose, eller festbilleder uden blitz i et dårligt oplyst telt, så er vores 300D eller én af efterfølgerne stadig top, men til almindelige feriefotos udover sletten, må jeg efterhånden erkende, at en god mobil er lige så god - især hvis billederne bare skalk vises frem en gang imellem på skærmen.

Øv...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det svarer vel til at købe et TV i fuld HD og 40 tommer, og så se nyheder en halv time om dagen.
Man skal købe teknik efter hvad man her brug for.

Hans
Jeg er da også noget overasket over kvaliteten af de billeder min sony ericsson kan tage

Jeg har da også et Nikon 50D spejlrefleks og til detailer og zoom er det bedre.

Der skal et meget godt lommekamera til, for at slå mobilkameraet


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

mobilkamera 12 mp.
jeg har en der kan slå den
canon G9. 10.1 mp.
den kan hamle op med
billigere dslr kamera med kit opjektiver.!

der var måske ikke så længe at man kommer ind i optiske mur.!
jo højre opbløsning der kommer op. jo støre krav til optiske glas eller plast.!?

men forløbige findes kamera til reklame folket.!
over 25 mp. det er lige før at der stiller krav til opjektiver med best muglige optiske glas.
til produkt foto.!

der når til stykket er det optiske lindser der stiller krav til skapheden.
af billere i store størelser.

Hvis man kigger helt objektivt - sorry  - på objektiver og fotosensor, så er det jo et uomtvisteligt faktun, at der kommer væsentligt mere lys ind ad en linse på størrelse med en monokel end én, der har god plads på et knappenålshoved. Og en CMOS fotosensor bagved på 8 x 12 mm har med næsten statsgaranti bedre chancer for at lave et godt billede end en mikroskopisk sensor på 1 x 1 mm.

Det er de helt elementære fysiske betingelser - og derfor, at næsten alle digitale spejlrefleks-kameraer selv på 'grøn' indstilling laver billeder, som (i hvert fald tidligere) fejer de fleste kompakt- og mobilkameraer af banen.

Og som jeg skrev i første indlæg, så er der stadig mange situationer, hvor kun et kamera med justerbar optik (det behøver ikke være spejlrefleks længere - mange er begyndt at lave kombi, hvor det er et normalt digi bare med løs optik) kan klare jobbet. Et klassisk eksempel er rosen med dugdråberne på - eller et portrætfoto, hvor personen er knivskarp, mens baggrunden er sløret pga. valg af blænde og zoom...

Der, hvor jeg bliver lidt paf, er når man ser et landskabsfoto i 5 MPix, taget med en mobil, som dæleme er næsten lige så flot som hvis jeg havde taget det med Canon'en

Så bliver jeg sgu imponeret over den lille møglinse og chip...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Bare rolig. smid billedet op på en computerskærm med høj dynamik så ser du forskellen. Typisk vil jpeg komprimeringen alene smadre et billede fra en mobil telefon.
Jeg har et ixus lomme kamera af samme årsag. det er meget lettere at slæbe med end det store. og billederne er klasser over de bedste billeder fra en mobil som jeg har set.

Jacob
Annonce
jeg har en lille bitte møj kamera fra sipix.
der kan bruges som wepkamera og som foto kamera.!
er med knappenåls optik og "køre" på en batteri" af størelse aaa.

den tager nogle illendige billeder med tage fagtisk gode billeder
så længe der er høj solskind.! men bare det bliver lidt overskyet
så tager den billeder med blå skær.!
der kan der de fleste "lomme og nyere mobil kammerer" kan slå den.!

der er ud over de kammeraer jeg har. canon G9 og canon d400.
som de tage rigtig gode billeder.
Min sonyericsson satio, tager også fine billeder, men der er stadig stor forskel på
den, og mit sony spejlrefleks.
Hvis jeg var rig havde jeg købt sådan et
http://www.hasselblad.se/promotions/h4d-launch.aspx
Skrevet af LL1 på 22 jun 2010 08:56
Min sonyericsson satio, tager også fine billeder, men der er stadig stor forskel på
den, og mit sony spejlrefleks.
Hvis jeg var rig havde jeg købt sådan et
http://www.hasselblad.se/promotions/h4d-launch.aspx

Har du prøvet sådanne et ?
Det er jo slet ikke praktisk. tungt som et ondt år og optikken er monster meget større, tungere og dyre end almindeligt super SLR optik.
Skyder man studie er den super. men den er for tung at bruge mobilt.

Jacob
og jeg er på vej til canon eos 7d.
og en god "glas" måske som retrosæt.
får den tid hvor zoomen var special opjektiv.
men nu er det omvendt. der hvor standart opjektiv 50mm f1.4-f1.8mm
(fulframe).24x36mm format. var standart.
og nu er det zoomen der er udbredt. i bekostning af blænden
oftet f4.5 som de hæderkronede standert 50mm opjektiver har.

men canon eos7d har en forlængelse på faktor 1.6
så bliver det 28mm f1.8 opjektiv. der komme med.!
og zoomen købes senere.!
og den købes i april maj månede eller der hvor vinter løber ud.!
ink. batterigreb. i starten af foråret.?
og canon eos 400d går som backup kamera.!
i samme fototaske. to huse og fire opjektiver.
og diverse tilbehør. plus kompakt kamera canon g9.
senere g12.! hvis pengene rækker til.

billedet er taget med canon powershot G12. kl. 22.30  3/4 2012.
iso 100. 15" F2.8
 
den er købt i den. 27/3. 2012.
en af de føste prøve skud i manuelt indstilling.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis