udvendige hjørne med gipsplade

Aftalen med vores håndværker er at vi skulle stå for malerarbejdet mens de stod for byggearbejdet. Nu de har skruet gipspladerne op regner de med at de er færdig for spartelarbejde hører til malerarbejde. Vi har så spurgt hvad vi skulle gøre med de mange udvendige hjørner for her er de ikke lavet særlig pænt og det er klart de er meget sårbare. De har fortalt os at vi kan købe nogle metal tape som så skal spartles. Når vi spørge i malerforretninger så har de kun armeringstape og ellers henviser til byggeforretninger. Her kan købes hjørner profiler i metal og plast men det lyder ikke til at være det som vores håndværker taler om.

Hvis sådan profiler skal bruges så mener vi at der må være tale om byggearbejde og ikke malerarbejde. Hvordan laver man de udvendige hjørner i gipsplader og er der tale om malerarbejde eller byggearbejde?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er de omtalte hjørner af metal håndværkerne mener.
Det kommer an på hvad i har aftalt. har i aftalt at de bare skruer gipsplader op er de færdige men har i aftalt at de laver vægen færdig, er både metal hjørneforstærkninger og papirs båndet mellem pladerne der monteres i spartel en del af det at lave vægen færdig.

Jacob
De gipsplader er jo monteret af en klamphugger. på det første billede er det ikke muligt at lave en ordenlig afslutning på hjørnet. plader må ikke ligge hjørne mod hjørne. hjørner på gipsplader skal monteres med metalprofiler som han skal montere fordi det er bygge arbejde.
Hvis der er flere steder hvor det forekommer skal du bede ham om at lave det om, uden beregning.

http://e-traelasten.dk/ImageRoot/Images/2/8/3/2831543_zoom.jpg

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hold da op !! det første billeder fik mig til at blive stolt over mit eget gips arbejde !!
det gaber da både den ene vej og den anden .... er det en professionel håndværker der har lavet det der klamp ??

og til dit spørgsmål..... set på de kanter du har der skal du i byggemarked og have fat i hjørneprofiler (af metal)...... og så XXX kg spartel masse

jeg er stadigvæk chokeret over det første billede

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Skrevet af Jacob Antenne på 19 jun 2010 19:05
Det er de omtalte hjørner af metal håndværkerne mener.
Det kommer an på hvad i har aftalt. har i aftalt at de bare skruer gipsplader op er de færdige men har i aftalt at de laver vægen færdig, er både metal hjørneforstærkninger og papirs båndet mellem pladerne der monteres i spartel en del af det at lave vægen færdig.
Tak for svaret. Vi har aftalt som skrevet at vi selv vil stå for malerarbejdet. Her havde jeg tankt på mindre spartelarbejde, tapetsering og maling. Jeg havde ikke tankt på montering af metal lister og heller ikke sparteling af samlingerne for i mit hoved er det ikke malerarbejde. Der er heller ingen metallister i malerafdelingen i Silvan fx. Det lyder til at du ikke mener maling og tapetsering hører til at lave vægen færdig så vi er måske af samme opfattelse? Hvordan plejer opgaverne at bliver fordelt mellem byggefirmaer og malerfirmaer?
Skrevet af msms på 19 jun 2010 19:12
De gipsplader er jo monteret af en klamphugger. på det første billede er det ikke muligt at lave en ordenlig afslutning på hjørnet. plader må ikke ligge hjørne mod hjørne. hjørner på gipsplader skal monteres med metalprofiler som han skal montere fordi det er bygge arbejde.
Hvis der er flere steder hvor det forekommer skal du bede ham om at lave det om, uden beregning.

http://e-traelasten.dk/ImageRoot/Images/2/8/3/2831543_zoom.jpg
Tak for svaret. Jeg er heller ikke imponeret over arbejdet med gipspladerne men jeg har nu ikke så meget forstand på hvordan man plejer at gøre det og meget kan vel rettes til med spartel. Jeg er ikke sikker jeg forstår hvad du mener med hjørner mod hjørner. Mener du at der skal være mindst én kant der ikke er afskåret - altså med papir? Sådan vil jeg selv gør det. Nå, men du mener altså at der er tale om byggearbejde og ikke malerarbejde så må vi se hvad de andre mener.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
tømrerarbejdet indholder følgende: montage at stålregler, isolering, gipsplader OG spartelhjørner. Det kan der slet ikke være nogen tvivl om.

Tømreren har derimod intet med spartelarbejdet at gøre - det er udelukkende malerarbejde. Derfor er det heller ikke helt korrekt som Jakob antenne siger - du skal selv stå for at spartle og montere spartel. For tømrerens vedkommende er væggen færdig når gips og skinner er færdig monteret.

Hjørneskinnerne kan monteres med specialværktøj men holder ofte bedste hvis det monteres med skruer.
Skrevet af Seti på 19 jun 2010 19:23
hold da op !! det første billeder fik mig til at blive stolt over mit eget gips arbejde !!
det gaber da både den ene vej og den anden .... er det en professionel håndværker der har lavet det der klamp ??

og til dit spørgsmål..... set på de kanter du har der skal du i byggemarked og have fat i hjørneprofiler (af metal)...... og så XXX kg spartel masse

jeg er stadigvæk chokeret over det første billede

Tak for svaret. Ja, de er skam professionelle håndværker og ovenikøbet med mange år på banen og mit indtyrk er at de er normen her i landet. De er også ind i byggegarantiordningen så de kan ikke være så slemt! Jeg forstår at du mener de kan godt sige at de har lavet væggerne klare til maleren - som bare skal have rigelig med matrielle!
Skrevet af boso på 19 jun 2010 21:20
tømrerarbejdet indholder følgende: montage at stålregler, isolering, gipsplader OG spartelhjørner. Det kan der slet ikke være nogen tvivl om.

Tømreren har derimod intet med spartelarbejdet at gøre - det er udelukkende malerarbejde. Derfor er det heller ikke helt korrekt som Jakob antenne siger - du skal selv stå for at spartle og montere spartel. For tømrerens vedkommende er væggen færdig når gips og skinner er færdig monteret.

Hjørneskinnerne kan monteres med specialværktøj men holder ofte bedste hvis det monteres med skruer.

Bare for en sikkerhedsskyld med spartelhjørner mener du sådan én:

ikke? Omvendt mener du at påsætning af armeringstape og spartling i samlingerne hører med til malerarbejdet? Jeg tror måske at vores håndværker mener det er ikke nødvendig med spartelhjørner men kan valges som ekstra mod betaling.
Fuck det er skævt det de har lavet. Spartelhjørner hører med for at det er håndværksmæssigt iorden.
Boso skriver at samling af pladerne med den påbudte papirs strimmel limet med spartel er en del af maler arbejdet. Den holder sammen på pladerne og stabeliserer dem. derfor mener jeg den hører med. Selvfølgelig er spartlingen af skruehuller osv. ikke med.

Jacob
Stålkanterne kan sagtens monteres på hjørnerne uden større problemer, kræver bare at de slåes på med en Clinch on, som er et stykke værktøj der slåer et ombug i kanterne af skinnerne, så de bider sig fast i gipspladerne.

Skinnen der henvises til i denne tråd er HKS hjørne beskytteren, men tømrer mener sikkert at maleren selv monterer de selv klæbende tape med stålindlæg, disse indholder 2 tyndestrimler stålstrimler som med den klæbende tape så monteres over hjørnerne, dette bruges dog normalt kun til skæve vinkler hvor HKS skinnen ikke kan bruges, og ville da heller ikke selv have benyttet disse i ovenstående tilfælde.

Her kan du se et eksempel på hvordan HKS skinnerne ser ud monteret.

HKS skinner ved gipskanter
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også