Renovering af sommerhus

Hej
I forbindelse med renovering af et ældre sommerhus skal yderbeklædning og vinduer udskiftes. Der er 70 mm isolering i forvejen. Når vi tager den gamle yderbeklædning af kan vi så isolere ekstra, og hvordan gøres det bedst?
Kan man bruge en vandfast krydsfinerplade i stedet for vindpap?      

Vi skal samtidig udskifte lidt rem som er boltet på fundamentet. Kan den nye rem skrues på  fundamentet med selvborende skruer - og hvilken type bruges i givet fald?

På forhånd tak.

Claush
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan montere f.eks. regler ovenpå det gamle skelet så du kan ekstra isolere med 100 mm. Men der er mange måder at gøre det på og du skal sikkert igang med opretning alligvel.

Du kan godt bruge vandfast krydsfiner som vindpap - osb er dog billigere. krydsfiner/osb ville også virke som vindafstivning af huset hvis dette også trænger til at blive gjort.

Når du skifter remmen gøres den fast med gevindstænger der limes fast i fundamentet. Hvis det bare er et lille stykke kan du måske nøjes med karmskruer
claush

Rocwoll & Glasuld har produkter til udvendig isolering har jeg set på deres sider om de produkter (klinaskærm)

Der er noget der hedder Den Lille lune der kan du få en hel masse oplysninger om hvordan du gør.

Kan du ikke efterlave som det gamle er lavet, når det alligevel skal udskiftes? )fjernes) ellers er der et produkt i tuber (som fugemasse og lignende) som hedder klæbe ankre et tokomponent klæbe middel som blandes i en særlig tud der skrues uden på patronen kan bla. købes i byggemarkeder og andre steder som f.eks Biltema ved jeg.

Der fines også en ampul (glas) som lægges i hullet du borer, hullet skal være helt fri for støv og andre løse partikler, når du sætter din bolt i hullet og giver den et slag ødelægges glas ampullen og klæbemassen blandes og efter nogen tid kan det holde til næsten hvad som helst, læs brugsanvisningen.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Hej

Tak for rådene. 

Kan man få problemmer med konstruktionens vægt når, der isoleres udad. Det kommer jo til at "hænge" på det eksisterende  træskellet uden fundamant under.

clauch

Her må jeg melde pas, kommer an på hvad din vægge er lavet af og tilstanden af disse (hvis træhus: råd-skader ol.)

Men du skal jo have det stykke skiftet i bunden så kan du jo se hvordan tilstanden i øvrigt er.

Men du kunne måske lave en sokkel udenfor den gl så er du over de bekymringer, du skal bare lave den lidt smallere end din isolering beklædning så vandet kan dryppe af uden problemer.

Husk murpap oven på soklen.

Go' arbejdslyst.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Ingen problemer med at bygge udaf.

Denne smule vægt, kan den eksisterende væg sagtens bære også.

Husk dog at få det lukket fornuftigt af i bunden, så mur og rotter ikke kommer ind den vej fra.
Annonce
Jeg åbner lige denne gamle tråd igen.

Jeg skal have udskiftet træbeklædningen på en side på sommerhuset - den mod syd gider jeg ikke reparere på mere - den er medtaget af solen ( udtørret ) og revnet og går fra visse steder. Den mod øst holder nogle år endnu - og dem mod nord og vest er næsten som nye - skyldes nok " saltimprægnering " på grund af den saltholdige, ofte fugtige vind fra vest / nordvest.

Der er også 70 mm isolering. Jeg vil også gerne isolere med 50 mm mere når nu jeg er i gang. Beklædningen er trykkede profilbrædder 19 x 100 - dem kan jeg sagtens finde på nettet.

Kan jeg bare sætte 50 mm regler lodret cc95 cm , isolering,vindpap,klemlister vandret cc 60 cm ( beklædningen er lodret ) og brædder. Og lukke af i bunden med tæt net så uindbudte gæster ikke kommer den vej ind ?

Der er ingen vinduer så opgaven er til at overse



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det kan jeg ikke se at der skulle være noget i vejen for.

Brædderne ville jeg skære i smig i bunden så det virker som en slags dryp-næse, så vil vandet lettere løbe af og ikke trænge så let ind i enden af din beklædning.

Og samtidig maler dem godt i enden så holder de længere, lav evt et kar til væsken/malingen & lad dem suge en tid inden du sætter dem på.

Lavede noget lignende med nye vinduer jeg lavede for ca. 33 år siden og de er som nye stadigvæk. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Når du sætter klemlisterne vandret er der jo reelt ingen ventilation i hulrummet bag brædderne.

Det er der måske heller ikke nu - men alligevel! .o)

Og klemlisterne skal nok være lægter - fordi de jo alene skal bære beklædningen!
Skrevet af Sitting Bull på 03 apr 2013 14:28
Når du sætter klemlisterne vandret er der jo reelt ingen ventilation i hulrummet bag brædderne.

Det er der måske heller ikke nu - men alligevel! .o)

Og klemlisterne skal nok være lægter - fordi de jo alene skal bære beklædningen!


Det kan du jo have ret i - man kunne så lave en slags labyrint med klemlisterne - med spring hist og her. Og mon lægter er nødvendige - de forøger tykkelsen på væggen, som jeg vil holde på mindst muligt.
Klemlister holder da fint mine cedertræsgavle herhjemme

Men hvis det er et krav at 25 mm tykkelse til sømmene ( 2 søm i hvert bræt ) ikke er nok - bliver det da lægter.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Nå, du kan vist få dispensation mht. ventilation og hulrum! :o)

Se her;

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CGcQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.trae.dk%2FDokumenter%2FDokument.asp%3FDokumentID%3D81&ei=0kNcUev-AcnLswad1oHgDw&usg=AFQjCNFg8CLJOM5q5O2ILsihwcb5bzqgMA&sig2=5lOP_I_36Tt5_44ENe_h-g
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også