Udvendig fugning af vinduer

Hej alle!
Jeg har fået monteret nye vinduer og dør, og skal til at fuge udvendigt. Jeg har stoppet isolering ind og lagt bagstop på anbefaling af tømreren, men nu kommer jeg til valget af fugemasse. Efter at have kigget rundt på nettet er jeg blot blevet mere forvirret over, hvad jeg skal vælge! Fugebånd vil jeg helst undgå, da jeg både synes det er for dyrt og ikke lige så flot. Så er der nogen, der har et forslag til en grå fugemasse, som der ikke skal males over til udvendig fugning af vinduer?
Hvis det har nogen betydning for valget, kan jeg nævne, at der ikke er fuget indvendigt – der er i stedet sat plader ind i de riller der i forvejen var i vinduet (Hedder det måske falsninger?)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo feks. bruge Dana Lim byggesilicone eller Würth Multifuge som jeg varmt kan anbefale ( bruger det i mit arbejde som bygningssnedker ) eller spørge den tømre som har monteret vinduerne og døren for dig. Vedr. det sidste hedder det "lysninger" som sidder i en not i karmen. Kunne det godt betale sig at fuge selv istedet for at tømren gjorde det ?

Zaren

Hvorfor ikke spare alt det dyre skidt, som ofte er for tæt og ødelægger karmtræet ? Lav en traditionel stopning med tjæret værk og fug med en ren kalkmørtel. Det koster ingen penge i forhold til alle de nye materialer, som ikke har bedret byggekvaliteten men blot gjort arbejdet hurtigere for håndværkerne. Laver man tingene selv betyder det jo ingenting, at det tager en time eller to mere.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja regner da stærkt med, at det kan svare sig! Det var egentligt heller ikke meningen, at han skulle have sat vinduer i oprindeligt, men han havde lige lidt tid til overs.. Men jeg vil da gå ud og kigge lidt på dem du nævner.. Og tak for info om lysninger

Til Gamle Huse: Vil en mørtelfuge ikke hurtigere smuldre? Hvis ikke, mener du så, at det er lige så nemt at lave, som at lægge en silikone-/multifuge?
SureCom :-)

Mørtelfuger smuldrer ikke bort uden videre, hvis de laves ordentligt. Og til gengæld kan de nemt fjernes, hvis karmen må ud for reparation. Oprindeligt forstærkede man mørtelfuge ved at iblande fæhår (hår fra heste og køers pels) i mørtelen som en fiberforstærkning imod revnerdannelser. Og det har fungeret glimrende. Du kan stadig skaffe fæhår. Ring evt. til Tibberup Høkeren (du finder ham nemt på nettet). Eller du kan klippe noget af det tjærede værk til kortere fibre med en saks (3-4 cm) og blande det i mørtelen.

Hvis en fuge revner har det ingen betydning. Det kan ske pga. fugtbevægelser i karmenes træ. Kun hvis stykker af fugen falder ud om mange år, bør det repareres. Men det kan gøres lokalt, hvor skaden er. Du behøver ikke at skifte hele fugen. En mørtelfuge holder godt fast idet karmtræet har en fræset grøft, beregnet på at holde på fugen.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Hov... jeg glemte det sidste. Arbejde med mørtelfuger er hurtigt lært, så jeg synes ikke man kan sige det er vanskeligt. En fed kalkmørtel oprørt til rette konsistens hænger fint fast på fugeskeen. Men selvfølgelig går det hurtigere med "bollesprøjten" og koster til gengæld spidsen af en jetjager.

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Gamle Huse på 17 jun 2010 17:33
Hov... jeg glemte det sidste. Arbejde med mørtelfuger er hurtigt lært, så jeg synes ikke man kan sige det er vanskeligt. En fed kalkmørtel oprørt til rette konsistens hænger fint fast på fugeskeen. Men selvfølgelig går det hurtigere med "bollesprøjten" og koster til gengæld spidsen af en jetjager.

Ikke nemt med feks Rationel alu vinduer hvor fugen ligger længere tilbage !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, der benytter man fugebånd i stedet for.
En bakkemørtel blandet med cement 1:8 med lidt betonklæber i holder rigtig godt. også et billigere alternativ til fugemasse.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Ok.. Jamen det lyder lidt til, at jeg må ud og i gang med fugeskeen.. Jeg havde bare fået den opfattelse, at man ikke brugte det mere, men fint at man lige kan få lidt fif her så! I får mange tak for hjælpen!

Hej

Brug noget fugebånd, mørtel og tjæret værk, lever ikke helt op til dagens standard.

mvh jens

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også