Spørgsmål til de erfarne

Hej

Er helt ny inde i denne her tekniske verden med cnc osv.
Jeg har læst en del af de emner der er her, og syntes kun jeg kan finde "små" maskiner.

Så jeg ville spørge om der der nogen der ved om det kan lade sig gøre at bygge en der kan tage emner på ca 5 m lang, 4 m bred, 2 m høj ?
Og hvad det cirka realistisk ville koste?

Nogen der ved det?
Eller kender et firma der kan lave sådanne emner for private?

Mvh
Casper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Alt kan da bygges det må være noget i denne retning du skal bruge: http://www.youtube.com/watch?v=eYzTQ7THlbc Eller?

Hvordan den skal laves og af hvad, kommer jo HELT an på hvad den skal fræse i og hvor præcis det skal være ?
Er det skum til støbeforme du skal lave ?

Lad os høre noget mere, så er det lettere at hjælpe. Indtil videre er det jo som at finde prisen på en rød bil... :o)





Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Hej Børge og tak for svar

Ja det er noget i den størrelse.

Den skal nok laves af stål, går jeg udfra er det mest holdbare?
Den skal fræse i enten skum, flamingo eller træ (gør ikke noget hvis den kan let metal osv)
Og ja det er støbeforme eller en plug jeg skal lave.

Mvh
Casper
Som jeg ser det skal du bestemme dig for hvad den skal kunne køre i FØR du går videre...
Der er KÆMPE forskel på at lave en maskine i den størrelse der lige kan fise igennem noget skum, og en der liiiiige kan køre i let metal.....
Bare det at lave den lange Z-akse stiv nok til at køre i skum er én ting, en HELT anden er det at lave den så den kan køre let metal...
Men igen, hvor præcis og hvor flot finish sigter du på ??
Når du så har bestemt dig for hvad du vil køre i, så kan du begynde at kigge på hvor lang tid du vil bruge på det (servo/stepper) osv osv... det kan også være dit budget bestemmer lidt HVAD der kan lade sig gøre.... Ved heller ikke hvad du selv kan lave?




Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Nu har jeg jo ingen erfaring på det område, så svarede bare på dit spørgsmål da du lyder til at vide hvad du snakker om
Men det vigtigst den kan tage træ og skum/flamingo.

Den skulle gerne være rimelig præcis.

Har da en vis viden om forskellige ting, men har da venner og kollegaer der osse har viden på nogle af de områder skal bruges dertil. Ellers kan man vel spørge sig lidt frem her og på andre sider ?
Rimelig præcis er vist en ret åben standart... gamle skibsbyggere brugte +/- ½træsko, tømmere +/- ½tommestok, Pladesmede ligger vist på omkring en mm. Maskinarbejdere og værktøjsmagere kan finde på at bruge 0,01mm

(ovenstående er skrevet da overdrivelse i visse tilfælde kan fremme forståelsen, der er ikke dokumentation for de fremsatte udsagn, så lad venligst være med at kommentere på det)

Det er jo total fiasko hvis man bygger en maskine i den STØRRELSE og den så ikke kan levere det man ønsker...
Det er samme fiasko hvis man bygger maskinen "for godt" da det er helt unødvendig, og koster Uforholdsvis mange flere penge end det burde (set fra min side) med mindre prisen er uvæsentlig?

Grundprisen koster et eller andet beløb? den kan måske levere +/- 5mm skal du have den ned på +/-1mm koster den nok mindst det dobbelte. +/- 0.5mm dobbelt oveni igen..... osv... min pointe er at det er ikke lige meget for prisen hvordan man definere "rimelig præcis"

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Annonce
Hvad ville du anbefale?

Fordelen for mig skal være det skulle gerne blive bedre end hvad vi kan gøre i hånden.

Beklager de mange spørgsmål, men er ny indenfor det her
jammen en rigtig håndværker kan jo lave meget fine tollerancer i hånden.... kom med nogle +/- mål

Hilsen

Børge

_______________________________________________________

WoodSign dot dk

Jamen det må da max være 5mm, og det måske ovenikøbet lidt for meget.
Der er da ingen med respekt for sit håndværk der laver en cnc maskine med en tolerance på 5 mm Eller er der noget jeg har misforstået
Skrevet af j håndstad på 18 jun 2010 20:20
Der er da ingen med respekt for sit håndværk der laver en cnc maskine med en tolerance på 5 mm Eller er der noget jeg har misforstået

Nu skal det jeg skal lave på den, finpudses og arbejdes lidt med bagefter.
Jeg skrev osse bare max, da jeg som skrevet i første indlæg ikke har viden inden for denne verden. OG spurgte hvad og hvordan den er bedst muligt skal laves.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis