Pudset loft til gips..


Hej Ldsére,

Har nogen rigtigt gamle lofter, jeg gerne vil have erstattet med nye lækre gipslofter  
De gamle lofter er bygget op med brædder på tværs af spær, hvorefter der er hæftet strå og så lagt puds på.

Vil have max. loftshøjde, så min ide er at rive hele skidtet ned "minus spærene "
Sætte dampspærre på undersiden af spærene og så høvlede brædder på tværs af spærene i en passende afstand til opskruning af gipspladerne. Evt. ledningsføring vil så kunne løbe mellem forskallingen under dampspærren og ovenpå gipsen.

Men da det er et ældre hus er spærafstanden omkring 1m, så brædderne skal jo kunne bære gipsen uden at de begynder at hænge!

Hvor "tyndt" kan jeg så tillade mig at gå??
Skal jeg helt op i tommebrædder eller kan mindre gøre det?

Umiddelbart har jeg skrottet ideen om at lave det med stålprofiler, netop da de er så tykke og stjæler meget plads!

Håber der er nogen der har nogen input og hvis der er nogen gode ideer, så kom endelig med dem

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var ellers en ordentlig omgang for at få ekstra 13 mm til loftet. Du kan uden problemer skrue gips direkte på pudsloftet sådan, at skruerne hæfter i den gamle forskalling bagved. Og hvad skal du med dampspærren ? Hvis huset har fungeret fint uden dampspærre, vil det formentlig også gøre det i fremtiden. Hvis du øger tykkelsen af isoleringen over loftet, kan der være mening med en dampspærre. Men den kan du lægge lige bag gipsen.

Hvis du vil af med pudslag og rørmåtter, kan du stadig skrue gips på den gamle forskalling. Den er betydeligt stærkere end de sildekassebrædder du får i dag. Men jeg ville altså spare svineriet og leve med en 13 mm sænkning af lofthøjden. Er der ikke stuk ved loftets kanter ?

Godt håndværk kræver dygtige håndværkere og de er ved at blive sjældne. Montører er der til gengæld mange af.

Hvis det nuværende loft er i nogenlunde stand kunne du jo også bare fuldspartle det og sætte filt op.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

 

Hej og tak for jeres svar.

 

Nu var det jo ikke fordi jeg ville have den letteste løsning, går efter den bedste løsning

Ikke for at reklamere for nogen, men valget faldt alligevel på knaufes metalprofiler S og SK25

Er der lidt unøjagtigheder i spærene, udlignes det bare med tagpap eller masonit mellem spær og profilen og vupti er der et knaldplant underlag i vatter til opsætning af gipsplader

Angående den med dampspærren, så er der jo dampspærre i det gamle loft så længe det er pudset og uden større revner, når det bliver pillet ned skal man jo huske at lægge en ny inden loftet sættes op, ellers har man pludselig ingen dampspærre.


 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
Du kan jo også overveje et gipsloft kombineret med synlige bjælker, hvis du ønsker et mere rustikt udseende. Hvis er fremgangsmåden at skrue reglar på siden af bjælkerne og lægge forskallingen uden på og slutte med to lag gips.
Undskyld jeg roder i din tråd. Hvorfor er et pudset loft en dampspærre ift. 2 lag gips, kan det forklares.

Hvis du bare har en etageadskillese hvor der ikke er koldt oppe over loftet skal du ikke ofre den dyre dampspærre.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også