Split spindlen - Gået i stå..

Hej! Jeg er gået i gang med at forsøge at skifte kobling på min Peugeot 306 fra 1999. Jeg har undersøgt tingene groft og følger stort set Haynes beskrivelse på, hvordan dette skal gøres. Jeg skal til at trække venstre drivaksel ud, men kan ikke få splittet splitten rigtigt da og er derfor desværre allerede gået i stå her. Er der én der har et godt råd i sådan en situation, så jeg kan komme videre? Jeg aner kort sagt ikke hvor jeg skal skrue næste skrue ud. Mange tak Venlig hilsen Mass
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For en som mig, der ikke kender til Peugeot, tror jeg du bliver nødt til at beskrive problemet lidt nøjere. før jeg bliver situationens alvor bevidst.
Hvor sidder den split. Du har jo fået den store yderste møtrik af, så det er næppe den du refererer til?
Men ellers har jeg en fornemmelse af, at du med en klodshans skal slå lejehuset ud af spindlen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar
Det er rigtigt set, den store møtrik er skruet af så det er ikke den der volder mig problemer.
Splitten jeg refererer til er selve spindlen, som du nævner. Der er ikke nogen split
Mit problem er at jeg ikke kan få skilt denne spindel mere ad, så jeg kan komme til at trække hele drivakslen ud af gearkassen.

Min eneste livline er, at løsne hele suspensionen (den del, bremsekaliberen sidder fast på) men er bange for, at jeg pludselig får en stor fjeder i ansigtet..

Ind til videre, vil jeg straks forsøge at slå lidt på det hele.
http://www.lav-det-selv.dk/Gallerier/Visgalleri/xmid/278
Hvis det er en normal McPherson ophængning, skulle fjederen ikke komme farende ud i hovedet på dig.
Jeg har haft skilt noge forskellige ad, og ingen af dem splittedes i atomer, før jeg tog møttrikken i toppen.
vil du sikre dig, kan du sætte et par fjederklemmer på og holde skidtet samlet, indtil du kan se, hvordan det hænger sammen. Men mon dog ikke der er en, med mere forstand på sagerne, der kan berette bedre.

Jeg har på en eller anden gryde, som jeg ikke husker navnet på, kunnet nøjes med at pille nederste svingarm af, og vride fjederbenet tilpas langt ud, til at jeg kunne få akslerne ud af gearkassen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja, f.eks., hvis det er muligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er lettest at at løsne hele suspensionen, Husk først at afmontere bremsekaliberen eller bremseslangen og evt ledning til abs-føler (pas på abs-føleren den er ret dyr)
Adskil bærearmen eller bærekuglen for neden (gør bare det som er nemmest for dig)
Derefter hvis du kun afmonterer de tre møtrikker (ikke den store i midten) i toppen af fjederbenet, får du hele fjederbenet ned (det er ret tungt) uden at fjederen frigøres
Nu kan du trække drivakslen ud sammen med hele fjederbenet Bemærk:gearkasse olien vil løbe ud af trækaksel hullet
bærekugle skal demonteres for at komme videre
og som ktm skriver ,du kan lige netop gøre det uden at skrue hele fjederbenet af
Ok
Jeg er sikker på at det er et McPherson ophæng der er tale om.
Sejt med gryden - jeg vil forsøge samme trik! Jeg var bare ret sikker på at det hele ville komme farende, men ved nærmere eftersyn, kan det vidst ikke lade sig gøre. - med mindre topmøtrikken bliver løsnet som du skriver
Fantastisk!
God arbejdslyst!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis