Yanmar 1GM svinger i omdrejninger ved fuld gas

Ja har fået et lidt irriterende problem.

Motor er nyrenoveret (slibesæt, ventiler, top planslebet og trykprøvet. Ny impeller, olie/gearolie, termostat, luftfilter).

Har fungeret total optimalt siden søsætning for ca 2 mdr siden. Nu er den imidlertid begyndt at svinge i omdrejninger ved fuld gas. Når den får det sidste på gashåndtaget tager den ikke imod, men kommer ca 5-15 sek. senere, for så efter ca 20 sek. fuld power at dale i omdrejninger igen. Senariet gentager sig løbende mens gassen er sat til max. Den svinger i omdrejninger med 15-20 sek. interval max og mindre omdrejninger.

Kan det være tilstoppet brændstoffilter? Det er det eneste jeg ikke har skiftet, men det er på lager.

Propel/aksel kører helt problemfrit og let, så det er ikke her der er noget galt.

På forhånd tak for hjælpen

Benjamin
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Af hvilken grund køre du fuld skrald på din diesel motor, du opnår ikke højere fart i forhold til et meget større forbrug af diesel olie og større slid på motoren. Ingen dieselmotor er bygget til at gå for fuld skrald i ret lang tid.

V.h.  Håndværkeren
Den overvejende årsag er blot at den skal kunne.
Sejler sjældent med fuld gas ret længe, men jeg prøver den da af en gang imellem - og det er jo ikke gode tegn at den svinger i omdr., så er der som udgangspunkt noget galt. Den gjorde det ikke tidligere.
Ellers er det typisk specielle steder i sundet med kraftig modstrøm, der skal den lille 6,5 hp maskine altså arbejde for at båden kommer fremad :-)

Kunne jo være der var en der lige præcis vidste hvad det var.
Så prøv da at skifte det brændstof filter, det kan udmærket være der problemet ligger. Nu har jeg ikke en diesel motor, men en motorcykel, og hvis jeg ikke skifter filter på den en gang om året, kan hun have svært ved at starte. Jeg har ikke prøvet ved fuld skrald (tør ikke )
Gør jeg såmænd også, men hvis det var noget med pumpe/dyse eller? kunne jeg ligeså godt vente til det hele var iorden.

Er iøvrigt ikke helt enig omkring ydelse på Diesel maskinen. Den SKAL kunne holde til at sejle max i længere tid, nu kommer en bådmotor jo heller ikke over 2500-3000 omdr/min ved max omdr.

Tak for svarene. Prøver udskiftning af dieselfilteret og giver lige en tilbagemelding omkring udfaldet....
tjek også om der kommer undertryk i tanke når den går ned i omdrejninger.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
hej det kan jo være at det er omdrening regulatoren der slår fra for at den ikke kommer højer i omdrening end fabrikken syndes at den kan holde til
for blokerde mand den i lastbllerne for at den kunne køre hurtiger men det skete tit at den smed et ben ud af siden når mand hade gjort det
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Den kørte jo for fuld gas lige efter renovering.. men uden der er lavet yderligere er den begyndt at svinge.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja, den har nemlig kunne tage alt gassen, så længe jeg gad.... Det er som om den ikke reagerer på de sidste 5-10mm wire i gashåndtaget, først når det passer den :-)
Undertryk i tanken kunne rent faktisk være en mulighed? Jeg har lige inden det begyndte fyldt den op ved standeren hos P&S. Det vil jeg checke en af de næste perfekte sejlerdage, hehe.
Det er jo i dag.. Nu er det vel ikke gammel brændstof du har hældt på evt. med vand i. Har du vandudskilsfilter?.. hører så tit at der ikke er så meget omsætning i de forskellige havne..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej

nu er det sådan at en motor ikke er bygget til og køre fuld kraft i længder tid..og den motor du snakker om skal kunne køre 3600 rpm ved fuld kraft..men i mindre end 5 % at tiden...så jo de små motore køre hurtig rundt...men skift den filter der så vil jeg tro din problem er løst..

fra yanmar bruger hånd bog 

The GM series engines are designed to be

operated at maximum throttle (3600 rpm) for

less than 5% of total engine time (30 minutes

out of every 10 hours) and cruising speed

(3400 rpm or less) for less than 90% of total

engine time (9 hours out of every 10 hours).

syntes lige i skal kikke på side 9 i den link her http://www.yanmarmarine.com/theme/y...7Dec07.pdf

mvh tobak

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis