Yanmar 1GM svinger i omdrejninger ved fuld gas

Ja har fået et lidt irriterende problem.

Motor er nyrenoveret (slibesæt, ventiler, top planslebet og trykprøvet. Ny impeller, olie/gearolie, termostat, luftfilter).

Har fungeret total optimalt siden søsætning for ca 2 mdr siden. Nu er den imidlertid begyndt at svinge i omdrejninger ved fuld gas. Når den får det sidste på gashåndtaget tager den ikke imod, men kommer ca 5-15 sek. senere, for så efter ca 20 sek. fuld power at dale i omdrejninger igen. Senariet gentager sig løbende mens gassen er sat til max. Den svinger i omdrejninger med 15-20 sek. interval max og mindre omdrejninger.

Kan det være tilstoppet brændstoffilter? Det er det eneste jeg ikke har skiftet, men det er på lager.

Propel/aksel kører helt problemfrit og let, så det er ikke her der er noget galt.

På forhånd tak for hjælpen

Benjamin
Ja har fået et lidt irriterende problem. Motor er... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Perfekt link!
Ja det har du ret i, den snurrer faktisk hurtigt når den kører med max - 3600 omdr/min. Bemærkelsesværdigt at den kan køre 90% af tiden med bare 200 omdr/min mindre og kun 5% af tiden med de 3600......
Det er så absolut heller ikke fordi jeg normalt sejler for fuld damp (det er jo ikke derfor jeg valgte en morfar snekke) men jeg prøver altid jævnligt mit grej af for at være sikker på det virker 100%.
Så snart det ikke er tilfældet skal det udbedres med det samme, men det er da ærgeligt (for en rendyrket gør det bedst selv mand) at bede om assistance for at finde ud af problemet er minimalt.
Som sagt prøver jeg at skifte filteret (allerede imorgen) og holder samtidig øje med undertryk i tanken - måske problemet så allerede er løst?
Såfremt det ikke er tilfældet må jeg ha professionel hjælp. Den SKAL køre aldeles problemfrit.

Tak for de mange og gode inputs... Super forum.

Mvh
Benjamin
Skrevet af grandoldman på 16 jun 2010 13:36
Det er jo i dag.. Nu er det vel ikke gammel brændstof du har hældt på evt. med vand i. Har du vandudskilsfilter?.. hører så tit at der ikke er så meget omsætning i de forskellige havne..
Regner jeg så bestemt ikke med, burde du jo også vide lidt om da dit postnr også er fra Svendborg.

Standeren ved P&S får de store skibe ind så der burde være flow i tanken... Mon ikke det er værre ude ved den runde lystbådehavn? Det var ihvertfald mit resonnement...

Ja der sidder en vandudskiller i bunden af tanken der hvor fuel går frem og tilbage.... Kunne jeg selvfølgelig ligeså godt tage et seriøst kig på samtidigt!

Har lige erhvervet den fantastiske Faaborg 20 fod for 2 mdr siden, så der er stadig meget jeg skal lære.... Også taget i betragtning det er mit første skib

Vores båd ligger i Vindeby Havn og vi bor i Vindeby, men 5700 dækker jo et stor område.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vindeby er jo blot lige ovre på den anden side Sundet, og iøvrigt en rigtig hyggelig havn.
Har selv en dejlig plads ved Vestbroen inden der er en ledig i lystbådehavnen. Hvor tanker du normalt? Tager du Diesel med fra byen?
Vi har en sejlbåd - Maxi 77.. og en 9.9 hk på hækken. den bruger benzin og de 5 liter henter jeg på Statoil.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af grandoldman på 16 jun 2010 21:51
Vi har en sejlbåd - Maxi 77.. og en 9.9 hk på hækken. den bruger benzin og de 5 liter henter jeg på Statoil.
Ja selvfølgelig.... Skal også indrømme at jeg fyldte tanken op ved P&S blot for at prøve, haha.
Jeg kan bruge 0,7ltr i timen ved max hastighed, så det er nok nærmere reelt 0,5ltr eller mindre i timen jeg får brugt. 20 ltr tank giver mange timers sejllads så jeg regner også med fremover bare at tage en 5 ltr dunk med en gang om måneden

Håber ikke jeg har fået vand i systemet, men måske jeg bliver klogere på det hele imorgen?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis