Lyddæmpning

Jeg har en Mitsubishi Colt fra 2007. Den har sådan set altid støjet meget, men jeg synes det er begyndt at blive irriterende. Jeg er klar over, at man kan købe dæk der larmer mindre - og det har jeg tænkt mig at gøre (den kører stadig på originale sommerdæk). Men hvad kan jeg ellers gøre ved den? Man må vel kunne isolere den på en måde? Hvor skal man henvende sig for, at få sådan noget lavet?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nogen der påstår at en gang pava eller tectyl dæmper en del støj.
Ellers kan du i f.eks. thansen.dk købe nogle plader du kan klæbe på indersiden af motorhjelm og hjulkasser som tager støj og resonans.
Men dæk kan jo larme utroligt meget. Vores Michelin engergi larmer nok det dobbelte af firestone vinterdæk.. og vinterdæk for skyld for at larme.. har er det omvendt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

som grand-onkel skriver fåes der plader til påklæb. det er bitumen og det er væsentligt for dig at isoleremotorhjælm og torpedopladen i motorrummet. (Når du står med motorhjælmen åben er det karrosseridelen indeni motorrummet under forruden og ned bag instrumentbrættet. Kontroller også ALLE indgange til kabinen fra motorrummet = slanger, kabler, ledninger.
Tag bundmåtter og hele isoleringsmåtten ud foran. Påklæb bitumen på bunden og op bag pedalerne og handskerummet i passagersiden. Det samme gør sig gældende i bagagerummet. Prøv for sjov at lægge et vattæppe op i hattehylden - så kan d u høre forskellen. Der opstår en masse larm i disse kompakt-biler. m.h.t. dæk, frist ikke med super-wide dæk - de er lavere og bredere og larmen ad h... til.

 

Ja, det der tunge bitumen-stads er udmærket til at dæmpe en rungende plade med.
Jeg har med held klistret det på indersiden af døre, sider og tag, på en af mine tidligere biler.
Og ude i motorrummet, f.eks. på undersiden af motorhjelmen, gør det godt med noget "lydopslugende" materiale der forhindrer refleksion. Filt eller skumgummi fås til formålet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis