princip for temperaturregulering når der anvendes elektrisk gennenstrømsvandvarmer?

Jeg er med på det, så vidt at gennemstrømsvandvarmeren virker ved at et varmelegeme på høj effekt tændes når der løber vand i gennem. Men hvordan reguleres temperaturen? Er varmelegemet opdelt i flere sektioner, der kan tændes seperat efter behov? Der skal jo gerne komme samme temperatur ud uanset om der skrues lidt eller meget op for vandhastigheden.

Eller lever man bare med at temperaturen ud af den svinger, da effekten er konstant, men behovet variabelt og så blandes der kold vand i efter, så temperaturen derefter er konstant?
Grunden til at jeg spørger, er at min nuværende varmvandsbeholder bliver en smule for lille, når der skal et spabad i det nye badeværelse.  I stedet for at sætte en ekstra beholder op overvejer jeg en elektrisk gennemstrømsnings vandvarmer efter beholderen og den skal jo kun tilføre den energi der er behov for. Men hvis ikke der er nogen regulering i den, risikerer jeg jo at det koger, når jeg føder den med 55C vand til at starte med.

Så kunne jeg selvfølgelig sætte den før beholderen eller bruge den alene, men der er der ikke så meget fidus i om vinteren, hvor jeg har billig energi fra stokerfyr. Om sommeren er det kun fra el.

Har også overvejet om jeg desuden skulle sætte en varmeveksler på før varmvandsbeholderen, for at kunne overføre energi fra stokeren i højere hastighed end kun via spiralen i varmvandsbeholderen. Men det kan nok ikke betale sig, da det kun er aktuelt om vinteren og det på samme tidspunkt vil være minimalt, der skal bidrages med fra el.

Hvis jeg blander de 90l i beholderen ved 55C med 46l ved 5C får jeg 136l ved 38C til karet. Så mangler der ca. 120l som skal hæves med 33K. Så kunne jeg selvfølgelig vælge et 6 kW varmelegeme i karet i stedet for et 1,5 kW. Men hvis de 1,5 kW bare rækket til at holde holde temperaturen, så er der kun 4,5 kW til at varme op med og så regner jeg mig frem til at det vil tage 59 min at nå de 38C, så det kan ikke rigtig bruges til noget.

Hvor lang tid tager det at fylde et kar på 250l? Hvad er flowet på sådan en god stråle? Er det ca. 20l/min? Hvis ja, så vil det tage ca. 12,5 min. og min gennemstrømningsvarmer skal være på min. 21 kW minus det varmelegemet i varmvandsbeholderen når at bidrage med. Jeg mener det er på 9 kW, men det kan jo ikke alt sammen regnes med, da kun noget af det vand den omvarmer i den tid det tager at fylde karet, kommer i karet.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vidt mig bekendt er der ikke nogen form for thermostat på en gennem strømnings vandvarmer, det er fuld knald eller ingenting. så åbner du kun en lille smule, får du nærmest overophedet damp ud istedet for.
Hep

Det dur ikke med en veksler på centralvarmevandet fra stokeren. Den kan simpelthen ikke levere nok energi til det vil virke, stokeren har jo også en opstartstid inden den levere, selvom den er tændt. Stokeren skal jo også stå til absolut mindste ydelse for at køre mest økonomisk, så derfor er der ikke margin til det. Eller bør ikke være det. Som du selv beskriver skak der bruges ca. 21kw for at hæve temperaturen fra 5 til 55 grader ved en almindelige stråle. Jeg har en veksler til at hæve mit fremløb til vaskemaskinen fra koldt til lunkent, når fyret er tændt, så det er ikke dur ikke i dit tilfælde.
Jeg tror jeg ville sætte en el veksler på "fremløbet" fra vandvarmeren, som du beskriver. Hvis ikke der er termostat på kunne du selv sætte en elektrisk føler f. eks. http://vvs-eksperten.dk/index/g-termostat-kp-90gr-p2949 og placere føleren i toppen af varmtvands beholderen, så den tænder når temperaturen i toppen af den når nedunder f.eks. 40 grader. Så vil den kun fyre op når der er behov. Via et relæ, underforstået for der skal rigtigt meget power til at hæve temperaturen så meget, men det kan du helt sikkert selv regne på ;-)
Ham her kan sikkert klare opgaven ;-)
http://www.vvs-grossisten.dk/index/varmevekslere-886#produkt-891
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis