ufrivillig test af Bosch's service

beklager monster indlæget

Jeg bruger min skruemaskine hårdt og har derfor et skrummel af sådanne en maskine.
en Bosch GSB 36V li.

Den fylder 2 år i denne måned og der er stadig et års garanti på den.
Den havde fået et mystisk issue så den et par gange om dagen ikke startede ved tryk på "aftrækkeren".  problemet er ikke stort men iriterende da det forsvandt efter at man har bedt batteriet om lade status.

Nå ind til Bosch service i ballerup med den, den 3/6 om eftermiddagen. Ham der modtager den siger han syntes den lyder underligt. jeg syntes jo altid den har lydt sådan så jeg argumenterer for den lyder som den skal men har det der iriterende issue.

Tiden går og jeg overvejede alvorligt at købe en GSB 18V VE-2 som midlertidig afløser. Det gør jeg dog ikke da fornuften råder og jeg finder en maskine jeg kan låne andet steds.
Jeg fandt så ud af hvorfor jeg haar en "super duty" maskine og ikke en "heavy duty" maskine. Det er træls når man står og skal bore 4 stk 12mm huller og boremaskinen skal have afkølings pauser mellem hullerne, selv om man har boret for med et 6mm bor.

Så kommer jeg hjem torsdag den 10 og ser en seddel fra posten.
ned og hente maskinen den følgende dag. De har skiftet ALT (selv borepatron) undtagen kabinettet på maskinen. fedt tænker jeg, en total renovering. Der er godt nok smæk på maskinen. men den lugter lidt mærkeligt. som om der er kommet fedt på kullene. men den skal jo bare bruges.

Efter at have boret 2 små 10mm huller hos en kunde på vel 30cm og 12cm i dybden lyder den seriøst usund og brandalarmen bipper. er lang tid om at komme op i omdrejninger i det høje gear osv. PIS.

idag mandag. ned med maskinen igen. 40 minutter senere har jeg fået den igen. elektronik, motor og gearkasse skiftet. elektronikken har åben bart leveret for meget guf til motoren så den har kvæstet gearkassen (som blev monster varm).
Så har den ellers været igennem en lille smule arbejde siden. og lyder stadig sund.

Hvis nu Bosch ikke havde lavet maskinen mens jeg ventede havde jeg ikke købt Bosch mere. Men jeg syntes de ydede en ok service. ikke god i første omgang da mere end et par dage uden en ordentlig skruemaskine er noget bæ, og de ikke tilbyder en lånemaskine (måske forståeligt, men tilbyd da at man kan købe en lignende maskine til en hammer god pris). Men i anden omgang syntes jeg servicen var til UG.

Jeg fik så testet den famøse GSB 18 Ve-2 li hos carl-ras i fredags. Den var da træls sammenlignet med min 36v maskine. De siger jo ellers at den er bedre på alle områder. den eneste fordel jeg kunne se var dog vægten. 500g lettere end min. Specs siger dog også at 36v modellen yder 34Nm hvor den lille kun yder 32Nm. Jeg tror at forskellen i virkeligheden er langt større.
jeg ville have elsket hvis de der test stander folk ville have de skruer med som de påstår de kan skrue i. hverken min 36v eller den nye 18ve-2 kan skrue en 12mm skrue i uden der er boret for med et 10mm bor. Fusk og humbug, idet de reklemerer med at den kan skrue 12mm skruer i.

Jacob
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jacob,

Du har vel et eller andet sted fået en OK service af bosch? De overholder jo såvel købelov og garantibestemmelser uden at blinke.
Selvfølgelig ville det være en super-service, hvis de kunne tilbyde dig at leje/låne en erstatningsmaskine, men ..... mange af deres erhvervskunder har jo et væld af ekstra-maskiner ;-)

Forstår ikke din reference til NM - så vidt jeg husker har min gamle makita 14v ca. 46 nm - mener din ligger mellem 70 og 80? Men skulle du ikke bruge en slagnøgle i stedet, hvis du har så store skrueopgaver jævnligt?


Mvh.

Jan R.
en batteri slagnøgle den er god til at "banke" de store franske skruer i med.
og store kamskruer og de store over 13 mm.
eller hvad der skal i. af de store bolte og skruer.!  :-)

jeg tyder på at du hville udnytte bundtrækket i batteri boremaskiner.!
(de største skrue den kan trække. uden at lide overlast).?!?
Jan R. de 80Nm er reklame. dvs. det er ikke et råt vedvarende moment men det moment der opleves når maskinen går fra fulde omdrejninger til blokade. det kan sammenlignes med et slag fra en hammer. Man slår hårdere end man kan presse. Det er det bløde moment der betyder noget.
ja Bosch har leveret en fin service når det nu skulle være. men de skriver faktisk at man skulle have maskinen tilbage efter meget få dage. 2-3 dage.
Jeg har faktisk ekstra skruemaskiner. men ingen med den kraft som den her har.



Hans
Jeg har en slagnøgle. og den er dejlig skånsom over for håndleddet. allerede ved en 10mm fransk skrue bliver mit håndled overbelastet med skruemaskinen. Men man kunne jo montere dobbelt håndtaget.


Sidst men ikke mindst det var for at skrive noget positivt om Bosch's service som jeg har læst skulle være en by i rusland her inde, hvilket det bestemt ikke er.

Jacob
jeg har en "lomme" slag nøgle fra bosch en af de blå.
gdr 10,8 v-li den kan trække maskinskrue M12og kamskrue 8mm.!
men den er god til de gængse skrue opgaver i almindelige størelser
og i de trange steder

jeg har brugt den til renovering af legevogne
fra strandmøleskole. i assens.
den kan trække 8 mm. brædebolt hovedet ned i træet.!

men du kender en af de små skruemaskine bosch ixo.den grønne.
og jeg har "storebroren" af den
bosch  gsr prodrive. med "løs" batteri.
drejnings moment. 3 nm. hårdtskrue opgave 7 nm.(spendel lås)
omd. 0-250.
og en gsr 10.8 v-li 2 en lille kraft karl af en bore skruemaskine
med borpatron. den har tempereturstyret overbelastning.
det har de nyere maskiner.!
og en regulæret skruemaskine bosch gsr 10.8 v-li. mk1. magnetholder.
men mk2. den har magnetholder med lås.!
den skaffer jeg nok på en tidspunkt.?
jeg har også en af de støre blå bosch gsr 14.4 v-li 2.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis