Skal jeg konvertere mit ff 5% ned i en F1, F3 eller 4 % eller vente til rette kurs eller andet??

Hej.

Ja jeg er i tvivl. Har i dag et 5 % ff realkreditlån på knap 2 mio. med afdragsfrihed. Jeg har ved siden af en god opsparing og intet andet gæld end realkreditlånet.  

P.t. overvejer jeg at lave en skrå konvertering ned i enten en F1 eller F3 mhp. at begynde at afdrage. Men jeg er også fristet af 4 % ff hvis kurs dog gerne må nærmere sig kurs 100 før jeg vil lade denne være et emne.

Måske skal jeg bare beholde mit 5 % ff og i stedet spare op.

Håber du kan inspirere mig med nogle argumenter for og i mod eller bare nogle anbefalinger af det ene eller det andet.

På forhånd tak
tellme

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg står cirka i samme økonomiske situation som dig, dog med den forskel at jeg har for 3½ år siden fik et Totalkreditlån med 5% renteloft. Det har jeg nydt rigtig godt af det sidste års tid, idet min rente lige nu er nede på omkring 2,1%.
Det er mere end en halvering af min kvartalsvise ydelse til kreditforeningen. Det har givet noget luft i økonomien og har da lige sponsoreret 3 ugers herlig ferie i det vilde vesten :o)
Jeg ved at totalkredit lige har haft åbnet for muligheden for at få et tilsvarende lån, men om de har det stadigvæk skal jeg ikke kunne sige..

Det skal lige nævnes, at jeg umiddelbart ikke har vanvittig meget styr på det her finansielle cirkus, så vil undlade at udtale mig om de andre muligheder. Jeg har hvertfald været glad for mit lån og har endnu ikke fundet nogle alternativer med samme gode rente og indbygget sikkerhed.
Mvh. Martin
Hej.

Du kunne overveje, at lave et F5 lån med afvikling over 30 år.
Hvis du skylder ca. 2 mio. kr. betaler du ca. 110.000 kr. årligt i ydelse incl. bidrag hvis du har afdragsfrihed.
Hvis du optager et F5 lån idag, vil du få en årlig ydelse på ca. 106.000 kr. hvoraf afdrag udgør ca. 49.000 kr.
Det giver god mening.
Du skal opsige det gamle lån til indfrielse pr. 30.09 til kurs 100. Opsigelse skal foretages inden 01.08.2010.
Du har en renterisiko om 5 år, hvor ydelse kan stige voldsomt. Det skal du være opmærksom på.
Alternativ er at tage et F10 lån med afvikling. Der bliver ydelsen højere end du betaler idag, men du kender ydelse de næste 10 år.

Det var bare et forslag. Du skal selvfølgelig drøfte det med din bank.
Bankmanden har en god pointe. Med et F5 får du fem års sikkerhed - og de mellemliggende års afdrag reducerer rentebyrden, således risikoen ved en rentestigning bliver mindre. Hvis du samtidig har en opsparing at smide i, får du en meget fornuftig forrentning af de penge ift. risikoen ved at investere dem. Husk lige, at din "efter skat" ydelse alt andet lige øges ved bankmandens eksempel.

Om du skal vælge F1, F5 eller evt. et FF 4% skal du se i forhold til dit temperament (risikoprofil) og økonomi. Der er ikke meget ved at spare 5000 årligt, hvis man ikke sover om natten pga. en lurende rentestigning.

I min optik må du aldrig sætte dig hårdere, end du kan klare et alm. fastforrentet 30 års lån med afdrag - tager du risiko ved fx. et F1, skal de sparede omkostninger anvendes til afdrag (f.x. lavere løbetid) på gæld eller opsparing, aldrig til forbrug.

Mvh.

Jan R.
Jeg er ved at omlægge ff6% og håbede på at den afdragsfri kurs blev bedre. Da jeg har opsagt det gamle lån og beslutningen er lige om hjørnet så ender jeg nok i f1 - netto giver det 4700,- om måneden som spares op, puttes i huset, og bruges til afdrag af anden gæld. Det er sgu' mange penge der er at hente der.
Hej.

Hvis jeg var dig var der ingen tvivl om at jeg ville skrå-konvertere til et F1-lån... En indskudt bemærkning til flekslån er at alt andet end F1 kan betragtes som spekulation da usikkerheden er ligefrem proportional med tiden. Dvs hvis man tager et F3-lån er det i princippet fordi man enten tror at renten stiger og falder igen således man om tre år kan tage et nyt F3 til "samme pris" eller også fordi man tror at renten først stiger om 3 år. I begge tilfælde er det dog langt mere økonomisk hensigtsmæssigt at tage et F1-lån.

En sidste bemærkning kan være at F1-lånet i de 13 år det har eksisteret har haft en gennemsnitlig rente på 3,78%, ergo ser et fastforrentet 4% ikke specielt profitabelt ud i mine øjne.

Summasummarum konverter til et F1-lån med afdrag.... :-)
Helt enig med Henrikhp.

Har også haft flexlån siden over 10 år nu, og renten har på intet tidspunkt været højere end fastforrentet, men derimod blevet bedre og bedre med årene.
tak for alle input foreløbig. Sad lige og funderede over hvis nu jeg går over i en flex som f1 eksempelvis og renten nu stiger og jeg gerne vil tilbage i en fastforrentet. Vil det være med store tab til følge at gå fra eksempelvis f1 over i en 5 eller 6% fast rente?? Når man går fra fast 5 til eksempelvis fast 7 skærer man jo meget af restgælden men hvordan vil det se ud fra f1 til ff 5 eller 6 %
Det er DYRT at komme ud af en F1,3,5 lån i utide.

Jacob
MEN hvis du tager et F1 og vil tilbage til fastforrentet kan du jo vælge at gøre det på rentetilpasningstidspunktet.

Så vil der komme stempelafgift, bankgebyrer mv. for ca. 10-20.000 PLUS det evt kurstab idet det er PÆNT svært at ramme kurs 99,99% nårdu vil konvertere.

Husk dog på at hvis renten stiger på flexlånene så stiger den nok også på fastforrentet. dvs du måske skal op i et 7% fastforrentet.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis