Skal jeg konvertere mit ff 5% ned i en F1, F3 eller 4 % eller vente til rette kurs eller andet??

Hej.

Ja jeg er i tvivl. Har i dag et 5 % ff realkreditlån på knap 2 mio. med afdragsfrihed. Jeg har ved siden af en god opsparing og intet andet gæld end realkreditlånet.  

P.t. overvejer jeg at lave en skrå konvertering ned i enten en F1 eller F3 mhp. at begynde at afdrage. Men jeg er også fristet af 4 % ff hvis kurs dog gerne må nærmere sig kurs 100 før jeg vil lade denne være et emne.

Måske skal jeg bare beholde mit 5 % ff og i stedet spare op.

Håber du kan inspirere mig med nogle argumenter for og i mod eller bare nogle anbefalinger af det ene eller det andet.

På forhånd tak
tellme

Hej. Ja jeg er i tvivl. Har i dag et 5 % ff... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil også lige nævne muligheden for at få et flexlån med variabel løbetid... Tror måske det var noget for dig idet du virker nervøs for rentestigningen.

Hvis renten stiger øges løbetiden istedet for renten. Dvs i princippet kender du den månedlige ydelse, men ikke løbetiden. Der er dog visse forholdsregler, såsom at hvis den 1-årige flex-rente stiger til 6% skal man konvertere eller noget i den stil. Tag en snak med et realkreditselskab om det, hvis det er interessant
Jeg vælger nu altid fast forrentet fordi så kan man spekulere i rente stigninger/fald og derved skære i rest gælden.
Købte hus for 5 år siden, optog år et 4 % FF og forrige år omlagde vi det så til en 7% FF. Resultat: 135.000 kr. fjernet fra rest gæld pga. kurs tab på de 4 %. Det giver:

Rest gæld sparet: 135.000
Øget afdrag: 800 kr. pr. mnd. (men da skattefar er en gavmild herre er det kun 200 kr.)
Omlægnings gebyr 25.000 (2 gange for det blev omlagt til 5% FF sidste år)
I alt reduceret af rest gæld: 106.400 kr. på 5 år.
Eller afdrag pr. mnd.: 1700 kr. OVEN i det normale afdrag.

Så jeg ville altid vælge FF og omkenventere når der er 2 PP imellem eller der er udsigt til større rentespænd.
Hvem ved. Måske er jeg heldig at renten stiger til 8% her om et par år

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ja det er korrekt at man ved aktiv gældspleje kan nedbringe restgælden ved at konvertere op. Det kræver så bare at renten falder igen således man slipper for den højere ydelse igen. Alt i alt er dette i princippet næsten lige så usikkert som aktier, og det kan betragtes som spekulation. Men ingen tvivl om at man kan "tjene" lidt hvis man sætter sig GODT ind i sagerne og følger med efterfølgende
Jeg ville nu ikke kalde det lige så usikkert som aktier. Risikoen ved aktier er jo at firmaet kan lukke og slukke. Det gør ens obligationer jo ikke   

Desuden så viser historien jo at renten altid ændre sig. Så hvis renten bliver ved med at stige kan du jo også blive ved med at omlægge lån og på den måde reducere restgælden.

Det kan man ikke på F1 lån. Der kan man kun smile og betale den stigende rentebyrde. Og hvis renten stiger på FF så gør den også på Flex lånene.

Men omkring lån der skal man altid lytte til sig selv. Mange sværger til FF uden nogen sinde at omlægge. Det er altså nu engang dyrere end at få flexlån, men disse folk ville ikke kunne sove om natten fordi de er bange for "at hvis nu renten stiger".

Hvis man vælger FF og gerne vil spekulere (som jeg mener i en lille grad er risiko fyldt) så skal man huske og holde øje med kurserne og renterne. Det kan være lige så godt at omlægge til en 5% i kurs 99,9 som til en 4% i kurs 95,0.

Men som sagt. Lyt til dig selv

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Lige en vigtig ting der skal nævnes ved et flex T lån (variabel rente & afdrag), det er et super godt produkt til at få høvlet gælden væk, men hvis renten stiger meget i starten af låneperioden, kan den månedlige ydelse ikke fastholdes da løbetiden ikke kan overstige 30år.

mvh johnia

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis