Hvilken termostat?

Vi har gulvvarme på vores badeværelse, men den er ikke termostatstyret. Der er ventil på, og den kan der sættes en termostat på. Ventilen sidder i et skab, på den anden side af en væg, nok en meters penge fra badeværelset.

Hvilken løsning er bedst? En termostat med en rumføler boret gennem vægen til badeværelset? I så fald, hvilken? Eller er der andre mulige løsninger? Danfoss har en model, der hedder 5600, men den er til radiator/fremløb, så vidt jeg kan se, men er der andre?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan den her bruges??
http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Gulvvarme-Danfoss-Tilbehoer--Danfoss-foelerelement-med-foeler-og-2-m-kapillarroer-206151.html
Skrevet af akselj på 15 jun 2010 08:39
Hvis ventilen sidder i returløbet kan den normale returtermostat bruges, den føler på vandtemperaturen og dermed på gulvets temperatur

Nå - jeg troede den følte på rum-temperaturen. Men så er det jo nemt nok: Jeg køber bare en almindelig retur-termostat og knalder den på!
Nå, det viste sig lidt mere kompliceret end som så! Skal have en speciel tele-termostat, der kun passer på den teknik, der allerede er der. Så man må ud og kigge i teknikskabets varmeinstallation, finde ud af mærket, og så finde en termostat i samme mærke. Ellers passer det bare ikke, og vil ikke spille sammen med de andre ting i instalationen. Til gengæld kan jeg så sætte den på den fjerbetjening, der allerede styrer varmen i køkkenet.
Så vidt jeg ved er der ikke noget der hedder en retur-termostat ?
Enten en returventil (retur) eller termostatventil (fremløb)..

 The day you quit is the day you lose.
Skrevet af Lauhansen på 17 jun 2010 08:03
Så vidt jeg ved er der ikke noget der hedder en retur-termostat ?
Enten en returventil (retur) eller termostatventil (fremløb)..

Det er der altså. Den bruges fx ved gulvvarme i mindre rum, eller for at sikre at vandet ikke løber lige gennem en radiator, men er tilstrækkeligt afkølet, før det løber tilbage til fyret eller fjernvarmen. Så en radiator kan fx godt have to termostater: En på indløbet, der føler på rumtemperaturen, og en på udløbet, der føler på temperaturen i udløbsvandet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis