Forskel: 1 polet og 2 polet afbryder (og stikkontakter)

Hej,

Hvad er forskellen på en 1 polet og en 2 polet afbryder? Stikkontakter de er 2 polet? En stikkontakt kan ikke være 1 polet?

Det ville være dejligt med et par ord til ovennævnte - tak

Hilsen Torben
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En to polet afbryder kaldes også en korespondange afbryder, og bruges i forbindelse med at man vil kunne tænde og afbryde eks. en lampe i en gang fra hver sin ende af gangen.

V.h.  Håndværkeren
Det er ikke helt korrekt, Håndværker!

En 2-polet afbryder har to kontaktsæt som bliver brudt. Dvs. man kan afbryde f.eks. 2 faser til en varmtvandsbeholder eller lign.
Evt. kan man afbryde både fase og nul til en maskine eller anden brugsgenstand.

Ved ikke om det stadig er aktuelt. Men "i gamle dage" var der en cirkel øverst på tangenten, der indikerede at der var tale om en 2-polet afbryder.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
En topolet afbryder gør det den slukker for spændingsløst, mens en enkelt polet blot bryder kredsløbet. forskellen er sikkerhed.

Jacob
det er rigtigt at en 2-polet afbr. bryder både fase og nul (eller fase og fase)
det kan være praktisk til udv. lys eller til grundvandspumper.

en 1-polet afbr. bryder kun fase. så hvis der kommer vand i en pumpen slår hpfi-relæet stadig fra, det gør den ikke hvis der er brugt en 2-polet afbr.

næstformanden: jo en 2-pol. afbr. er stadig markeret med en lille cirkel i toppen af tangenten..
Og en korrespondanceafbryder er i virkeligheden en et-polet omskifter. :-)

To af slagsen kobles, så de skifter mellem to mellemledninger.

Hvis der er tændt, kan den ene sige: haha, nu skifter jeg bare til den anden ledning, så er der slukket!
Så har den anden mulighed for at sige: haha, jeg skifter da også bare, så er der tændt igen!

Nå, nu skal vi passe på ikke at blive foor pædagogiske!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis