Defekt batteri eller? Alt elektronikken dør/sætter ud!

Hej alle her på GDS

Håber en eller anden klog på biler har et svar på dette.

Jeg har en Opel Zafira årg 2001 - 2.0 Dti, og den sidste uges tid har jeg oplevet at alle instrumenterne dør, idet der sættes tænding på bilen.

Derudover har jeg oplevet nogle gange at alle instrumenter, elektronik, servostyring, indsprøjtning - kort sagt ALT dør under kørsel og sætter bilen ud.

I dag ville jeg tjekke batteriet for at se om der var noget, og opdager følgende (se billedet) - hvilket jeg naturligvis med det samme giver skylden for problemerne - kan det være dette??

Hvad er det? Hvad kommer det af? Og hvordan løses det?

Batteriet er kun ca. et halvt år gammelt, købt fabriksnyt.

Hjælp ;-))

På forhånd mange tak for hjælpen til Jer alle...

De Bedste Hilsner

Mads B.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mads

Umiddelbart tror jeg ikke at den smule ir kan forstyrre forbindelsen mellem batteri og polklemmer. Men tag minuspolen af batteriet og derefter pluspolen og rens den/dem godt med en stålbørste eller lignende. På med pluspolen og derefter minuspolen og se om det hjælper.
Jeg tror nu at du skal en tur forbi mekanikeren og få aflæst bilens computer, det vil nok fortælle mere om hvad der kan være sket..
Håber det kan hjælpe, selv om der ikke er meget LDS over svaret...
Mvh. Martin
Hej Martin

Det undrer også mig, men min undren er nok størst over hvordan det kan være kommet.

Jeg har haft bilen siden '05, og har aldrig, gentager aldrig, haft ir på det gamle batteri der sad i den, og aldrig renset det eller haft det afmonteret.

Med andre ord er det opstået efter skiftet til dette nye batteri for ca. 4-5 måneder siden. Hvordan/hvorfor? Hvad er kilden til det?

Dét undrer mig gevaldigt ;-)

De Bedste Hilsner

Mads B.

en smule syre skaber ir. sandsynligvis er polskoen ikke spændt hårdt nok - eller efterspændt. Det kan være dit problem. Men Zafiraen har et stelkabel fra karros til motor, find det og kontroller om det er defekt. Ca. 25-30 cm langt, 8 mm tyk m/sort isolering. Kontroller også stelkable ved generator og starter

Hej
Alt det der er iret skal vaskes af så hurtigt som muligt - brug almindelig gammeldags SODA opløst i varmt vand ( soda neutralliserer svolsyren ) rens derefter batteripolerne og polskoene med et fint stykke sandpapir - monter dem igen os smør dem med lidt fedt  eller vaseline så irer de ikke mere.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis